Aquí non facemos croquetas de recortesEmpregan pezas enteiras de produto, é dicir, non fan croquetas con queixo raiado ou con tacos de xamón, para deste xeito garantir a máxima calidade dos ingredientes que empregan. "Aquí non facemos croquetas de recortes, con iso tentamos protexernos de produtos de segunda calidade. Escoller ben as materias primas asegúrache que o sabor da croqueta sexa moi estable e duradeiro ao longo da vida útil do produto", insiste Ligia Marques, a responsable de produción. Esta enxeñeira de Tecnoloxía dos Alimentos portuguesa, que acabou en Lugo e estivo traballando seis anos na Aula de Produtos Lácteos, é tamén a encargada do desenvolvemento de novas receitas, gardadas como segredos de Estado e probadas durante meses antes de sacalas ao mercado. Na última novidade, a croqueta de carabineiro, tardaron dous meses en desenvolver o produto. "As receitas que acaban en éxito levámolas a produción, pero facemos moitas probas antes", explica.
Tentamos que os nosos subministradores sexan produtores de proximidade para incentivar o consumo localNa escolla dos ingredientes procuran que os subministradores sexan de preto, como a manteiga, que vén de Outeiro de Rei; o leite, do Páramo; os chourizos, da Fonsagrada; ou os queixos, de Vilalba e Castroverde. "Tentamos que sexan produtores de proximidade para incentivar o consumo local e evitar grandes desprazamentos en transportes", salienta. Feitas coma as da casa
Fan as croquetas con ingredientes 100% naturais, sen aditivos e elaboradas coma na casa, con leite, manteiga, fariña e o produto correspondente a cada receitaÉ precisamente a cremosidade e o sabor auténtico os dous aspectos que máis valoran os consumidores. Para facer protagonista o xamón, por exemplo, nunha croqueta de xamón, non engaden potenciadores nin aditivos químicos, senón máis xamón. Tamén fan elaboracións específicas para terceiros, croquetas á carta para clientes que buscan diferenciarse con receitas únicas e personalizadas. É o caso da croqueta de chourizo de porco celta elaborada para Verde Cúbico, unha food truck que vende hamburguesas e outros produtos a base de porco celta.
Todas as nosas croquetas levan leite fresco pasteurizado de gandería QuintiánA partir de aí, unha elaboración artesá, malia contar con maquinaria para axilizar o proceso. E mentras Elena atende á marmita na que fan as mesturas, coma se se tratara da pócema de Astérix e Obélix, para a seguinte remesa, Enrique e Cristóbal envolven co pan raiado as croquetas que van saíndo por unha pequena cinta transportadora e van apartando aquelas que non quedan cunha forma perfecta. 16.000 unidades diarias
No resultado final destaca a cremosidade do bechamel que leva dentro a croqueta e o contraste co triscante do rebozadoAínda que o destinatario final é o consumidor, o tipo de produto que elaboran condiciona a súa distribución. "Non podemos facer venda directa a cliente final porque é inviable cos custos de envío do conxelado, polo que traballamos a través de distribuidores que nos colocan o produto en tendas de alimentación, pescadarías e establecementos especializados en conxelados e que tamén subministran a bares e restaurantes", explican. Malia que o seu pode considerarse un produto delicatessen, non todas as tendas que teñen produto gourmet están preparadas para telo, porque moitas non contan con expositor de conxelado. Completando a súa rede de distribución por toda España
Aínda que en Sevilla non coñezan o queixo San Simón e nunca o comeran, acaban sabendo que é un queixo afumado galego porque vai nas nosas croquetasEse sabor auténtico, din, é a súa mellor carta de presentación e estratexia comercial. "O boca a boca fai que nos chame moita xente que proba as nosas croquetas porque alguén lles fala delas", contan. A ampla variedade permite escoller, aínda que a máis vendida segue a ser a clásica croqueta de xamón. Outra das que triunfa é a de chacina con queixo San Simón, malia que isto vei moito en cuestión de gustos e de zonas. "No sur de España ten moito éxito a de cocido galego, ou pucherito, que é como eles lle chaman, igual que a de luras e a de carabineiro, que tamén se venden moito en Andalucía", explica Ligia.
Marcos Álvarez, o promotor do proxecto, propúxolles aos irmáns Javier e Jacobo Viaño, de Patatotas, montar unha fábrica de croquetas caseirasO proxecto funcionou e, até agora, marchaba vento en popa. "Iamos disparadísimos, a empresa estaba funcionando fenomenal a principios do ano pasado e as espectativas eran boísimas, mesmo pensabamos facer unha ampliación se seguiamos así", explica Ligia. Pero, en pleno crecemento, chegou o coronavirus e trastocou os plans. "Nós durante o confinamento tivemos que pechar porque, aínda que eramos unha empresa considerada esencial, ao cerrar a hostalaría quedamos sen moitos dos nosos clientes", lembra. Volveron abrir no mes de xuño e até a terceira semana de agosto traballaron con normalidade. Pero de novo a situación da covid empeorou e Croketas D' volveu notalo. "Menos mal que nos colleu sen empezar a ampliación que tiñamos prevista e sen grandes investimentos enriba", di Ligia. O coronavirus obriga a reinventarse Ao non vender en supermercados, esta empresa de Castro non puido beneficiarse do aumento de consumo nos fogares que se produciu tanto naquelas primeiras semanas de confinamento como posteriormente cada vez que as restricións se iban endurecendo. Pero iso non os fai desistir. "O noso espíritu é positivo sempre e enfrontamos isto sen negatividade, con traballo, esforzo e constancia para seguir adiante. O da covid é un obstáculo que hai que superar coma moitos outros que van xurdindo no camiño", aseguran. "A xente ten que comer e nós somos unha fábrica de alimentación e o que hai que facer é evolucionar e adaptarse ás novas circunstancias. A covid non é máis que unha circunstancia a superar e unha oportunidade para reinventarse", razoa Ligia. Ela e o seu equipo son constantes e non se rinden e por iso xa teñen en pleno desenvolvemento novos produtos cos que buscan chegar a clientes distintos. "Son dous proxectos novidosos pero de momento son unha sorpresa", avanzan.
A comezos do ano pasado iamos disparadísimos e as espectativas eran boísimas pero a covid-19 trastocou todos os plansPero ademáis de producir e crear novas receitas, acudían a feiras e certames gourmet por toda España para dar a coñecer o seu produto, pero iso tamén se caeu por mor da covid-19, trastocando tamén os seus plans de expansión comercial e de incremento de puntos de venda no último ano. "Iamos a moitas feiras, era parte da estratexia dunha empresa como a nosa, que está en fase de dar a coñecer o produto", indican. Pero mentras a pandemia non permita retomar eses plans, Croketas D' segue a traballar para facer, con produtos galegos, "as mellores croquetas do mundo". Díxollo Ligia nunha feira a un cociñeiro dun hotel importante e a resposta del foi que xa estaban moi cerca de logralo.
Don Gabino foi unha das 5 primeiras queixerías que se montou en San Simón. Neste 2021 cumpren 30 anosPero no 2014, cando os pais de Cristina, Gabino e Esther, se xubilaron, colleron eles dous as rendas do negocio. "A idea de collela xa a tiñamos", recoñece Iván. Este mesmo proceso de relevo xeracional está a darse tamén en moitas outras queixerías de San Simón, pero entre as aspiracións de Cristina e Iván non está a de medrar, senón a de manter a esencia inicial do proxecto. Seguir sendo unha miniqueixería Don Gabino está este ano de celebración. Dunha banda porque o seu queixo vén de ser elexido como o mellor San Simón na cata dos mellores queixos de Galicia do 2020 organizada pola Xunta e, doutra, porque no 2021 cumpren 30 anos. No ano 1991 esta foi unha das 5 ganderías da zona que puxeron a andar a Denominación de Orixe cunha pequena queixería asociada á explotación. Nos tempos nos que a presión das cotas lácteas limitaba o medre das ganderías, esta foi unha maneira de revalorizar a produción de leite en base a unha tradición queixeira existente na zona.
Algunhas queixerías xa marcharon ao polígono, nós seguimos mantendo a ubicación e as instalacións orixinais"Algunhas queixerías xa marcharon ao polígono, nós seguimos mantendo a ubicación e as instalacións orixinais. A esencia do San Simón era isto, pequenas producións artesás nas casas, a idea coa que naceu a Denominación de Orixe era a de crear unha pequena rede de miniqueixerías", asegura Iván. Leite de produtores da comarca
Para seguir coas vacas tiñan que investir no establo e na sala de muxido, polo que decidiron centrarse na queixería porque "cando che sobraba leite non cho pagaban a nada e cando non chegaba había que comprar igual"O que non puideron manter co paso dos anos nesta queixería foi a explotación. "Inicialmente o meu sogro tiña as vacas e con esa materia prima facíanse os queixos, pero cando che sobraba leite non cho pagaban a nada e cando non chegaba había que comprar igual, así que en vez de investir na gandería, na que había que meter sala de muxido e modernizar o establo, decidiron centrarse na queixería", explica Iván.
Gabino e Esther comezaron facendo 7 queixos ao día; Cristina e Iván fan uns 160 á semanaO leite que empregan procede a día de hoxe de produtores da comarca, tal como establece o prego de condicións da Denominación San Simón da Costa, pero, agás iso, o resto do proceso segue a ser o mesmo que cando montaron a queixería para manter a tradición dos queixos que desde sempre se fixeron nesta parroquia de Vilalba. Pasteurización aberta
Somos a única queixería de San Simón que fai pasteurización aberta e iso tamén lle dá un toque distinto ao queixoDespois de botar o cuallo o leite repousa media hora antes de cortar e desorar, fases nas que se segue sumando tempo: "Media hora cortando, media hora lavando, outra media hora moldeando, logo outra media hora para poñer o pano para ir á prensa, onde bota hora e media, logo sacar o pano e voltear para volver meter outra hora e media á prensa e despois desmoldamos e facemos as puntas á man, unha a unha, antes de iren á salmoira, onde pasan de 8 a 10 horas dependendo do tamaño", resume Cristina. Tanto a cuba como a prensa e o resto de elementos que empregan no proceso son os mercados no ano 1991, cando se montou a queixería, con capacidade para elaborar só 400 litros cada vez. "Cada día que elaboramos facemos dúas cubas, uns 800 litros, e acostumamos facer unha media de 4 cubas ás semana, aínda que varía en función da época do ano", contan.
Transformamos uns 80.000 litros de leite ao ano. É unha produción pequena. A pregunta é como subsistimos, pero ao mellor no volume non está o beneficioEn total veñen facendo unhas 200 cubas anuais, o que equivale a uns 80.000 litros de leite. "É unha produción pequena. A pregunta é como subsistimos, pero ao mellor no volume non está o beneficio", asegura Iván, que non pensa en dar o salto a unha produción maior e máis industrializada, un camiño que require importantes investimentos e que seguiron nos últimos anos outras queixerías como Prestes, Daniberto ou Don Crisanto. Sen présa na cámara
En prezo nós non podemos competir coas queixerías máis grandes da Denominación, así que tratamos de competir en calidadeO regulamento da D.O.P establece un periodo mínimo de 45 días antes da comercialización dos queixos, pero os de Don Gabino saen ao mercado con entre 2 e 3 meses de curación, alén dun especial que venden con 8 meses. Elaboran pezas de dous tamaños: un máis grande, de entre un quilo e un quilo trescentos gramos; e outro, o coñecido como Bufón, de entre 550 e 700 gramos. A maiores, fan o queixo galego tradicional, coñecido nesta zona como Patelo, cun peso que vai dos 800 gramos ao quilo catrocentos. Distribución propia
Cando foi o confinamento vímonos de repente con 1.500 quilos de queixo na cámara para acudir ás feiras de primavera e veránAdemais desta vía de comercialización Don Gabino era habitual en moitas feiras por toda Galicia, pero tamén en Asturias e Cantabria. "Apostamos pola venda directa, as feiras eran o noso forte", din. Por iso se viron moi afectados pola pandemia e as restricións que isto supuxo para a súa celebración. "Cando foi o confinamento vímonos de repente con 1.500 quilos de queixo na cámara que tiñamos para acudir ás feiras da primavera e o verán", lembran.
Sacar o mel en setembro non che quita de apañar castañas en outubro. A xente que se quere incorporar ou o fai así ou vaino ter difícil, porque as subvencións para montar megaexplotacións están tocando á seu fin, hai que desenganarse nisoDentro do que é a produción apícola Iván tamén trata de diversificar, sacando distintos produtos, como pole, e mesmo distintos tipos de mel en función da flora predominante no entorno do emprazamento da colmea, cun mel mil flores máis claro en zonas de froiteiras ou silveiras e outro "de montaña", máis escuro, con especies predominantes como o castiñeiro, o carballo ou a queiroga. Este ano tiveron pouco mel ("non cheguei a 1.000 kg cando normalmente saco 2.000", especifica Iván) e teñen practicamente máis demanda ca produción. Por iso non están en selos como o do Craega ou o da IXP Mel de Galicia. "Eu penso iso é máis unha cuestión comercial e nós iso co volume de mel que producimos a día de hoxe témolo resolto", asegura. Prácticas ecolóxicas
Fai 30 ou 40 anos eramos moito máis autosuficientes pero perdeuse iso. Cambiaron os cultivos, o xeito de producir e a maneira de relacionarse co rural. Agora todo se soluciona con herbicidasSerrra da Carba participa, por exemplo no movemento que pretende parar o uso do glifosato nas cunetas. "Fai 30 ou 40 anos eramos moito máis autosuficientes pero perdeuse iso. Cambiaron os cultivos, o xeito de producir e a maneira de relacionarse co rural. Agora todo se soluciona con herbicidas", lamenta Iván. Trampeo contra a velutina Entre as actividades que desenvolve a asociación Serra da Carba está tamén desde fai 4 anos o trampeo contra a vespa velutina, nas dúas últimas campañas coa axuda do Concello de Vilalba. As 450 trampas colocadas en distintas parroquias do municipio o ano pasado en pleno confinamento pola pandemia sanitaria do coronavirus lograron capturar 7.000 raíñas e minimizar as consecuencias sobre as colmeas. Grazas a esta loita, na que se están a involucrar cada vez máis veciños, lograron reducir a incidencia da praga e mantela a raia, despois de que no ano 2018 foran retirados xa un total de 400 niños en todo o termo municipal.
Iván preside a asociación Serra da Carba, formada por 25 produtores da zonaO coronavirus obrigou tamén a modificar o desenvolvemento doutras iniciativas levadas a cabo pola asociación, como a cata de mel, que mudou de formato nesta segunda edición. "Non puidemos facer as xornadas apícolas pero mantivemos a cata coa modalidade de cata a domicilio. Os catadores serán tres socios que teñen abellas pero que este ano non recolleron mel. Eles reciben na casa as mostras do resto de produtores e puntúanas", detalla Iván. Entre os proxectos da asociación está tamén poder contar cunha feira do mel propia e poñer en marcha un apiario didáctico onde poder impartir cursos e probar de xeito experimental novas técnicas. Sen embargo, a actual situación sanitaria obrigou a adiar estas iniciativas.
O Centro de Formación e Experimentación Agroforestal (CFEA) Pedro Murias, de Ribadeo (Lugo), acollerá durante os próximos meses un curso teórico – práctico sobre a elaboración de produtos lácteos.
A formación consistirá en talleres que se levarán a cabo en días alternos durante o mes de outubro en quenda de tarde: de 15.00 a 20.00 horas. O obxectivo fundamental do curso é que os participantes adquiran coñecementos básicos do proceso de transformación do leite en produtos lácteos de amplo consumo.
No curso tratarase de dar a coñecer ó alumnado os principais compoñentes do leite, así como a importancia detes dentro da estabilidade da solución e, polo tanto na elaboración dos produtos lácteos. Tamén se abordarán os diferentes tipos de callado, á par que detallarán os fundamentos básicos na fabricación de queixos e leites fermentadas.
Os participantes tamén coñecerán as distintas etapas do proceso produtivo, así como as tecnoloxías máis empregadas ou os parámetros de control que poden incidir na calidade do produto final.
De xeito teórico e práctico abordarán algúns dos queixos máis populares en Galicia como son: Arzúa – Ulloa, Tetilla, San Simón ou Cebreiro. Ademais, nas sesións tamén coñecerán a elaboración dos queixos frescos enzimático tipo Burgos, o requeixo ou o iogur.
As prácticas realizaránse na aula de lácteos do centro nos seguintes días:
-Elaboración do queixo D.O Arzúa – Ulloa: 14/10/2020
-Elaboración queixo D.O Tetilla: 21/10/2020
– Elaboración queixo D.O San Simón da Costa: 28/10/2020
– Elaboración queixo D.O Cebreiro e requeixo: 04/11/2020
-Elaboración queixo fresco e iogur: 11/11/2020
As persoas interesadas en participar poden formalizar a inscrición no propio centro ou a través dos teléfonos 982 828 552 e 982 828 554 ou no enderezo electrónico cfearibadeo(arroba)xunta.es.
Dos 120.000 litros de leite que transforman ao mes, 20.000 son de produción propia e o resto mércanllo a gandeiros da zona para poder abastecer a queixaríaEl incorporouse ao proxecto xunto ao seu irmán Alberto no ano 2003. Constituiron daquela unha SAT, fórmula coa que seguen operando na actualidade. Foi entón cando aumentaron a queixaría con 200 metros cadrados máis. "Faciamos 900 queixos ao mes, non dabamos transformado, ou mellor dito, vendido, todo o leite das nosas vacas. Pero no 2003 xa metimos unha cuba de 2.000 litros que non conseguimos poñer a pleno rendemento até o 2007", recoñece. Hoxe sen embargo quédalles pequena. Fan tres cubas ao día, en total 6.000 litros. Eses 600 queixos que saen ao día da queixaría ubicada en Pude supón unha produción de 12 toneladas de queixo ao mes froito de transformar 120.000 litros de leite mensuais, dos que 20.000 son de produción propia. O minifundio limitou o crecimento da granxa
Manteñen a explotación que deu orixe á queixaría, con 50 vacas de leite en Pude, que pretenden tamén ampliar, e tamén 20 vacas de carne en CandaídoPero Alberto e Daniel atópanse coa dificultade do tamaño das parcelas para logralo. "As vacas están en pastoreo e dispoñemos 35 hectáreas destinadas ás vacas de leite, pero temos fincas moi pequenas nesta zona e iso é un problema para poder ampliar e medrar", expoñen. Ademáis de Daniel e Alberto, dan emprego a 7 persoas na queixaría e dúas máis na comercialización. "Os traballadores son todos xente da zona, con este proxecto queremos poñer o noso gran de area para manter o rural e que a xente se quede e se asente no rural", di Daniel, que destaca "o equipo" de Daniberto. "Valoro moito o osforzo de todos por facer as cousas mellor cada día", insiste. Na queixaría nótase ese ambiente de traballo familiar. Medre continuo e diversificación
Nos últimos anos obtiveron diversos galardóns, tanto cos seus queixos San Simón como co TetillaNon escatiman en calidade, e iso veuse refrendado nos últimos anos con numerosos premios e recoñecimentos en catas como a dos Queixos Galegos, onde lograron a medalla de ouro co seu queixo tetilla en 2015 e 2016, co San Simón no 2017 e no 2018 por partida dobre co bronce en tetilla e San Simón. Pero "o mellor galardón son os clientes de todos os días", afirma Daniel. Desde que el e o seu irmán se incorporaron á queixaría decidiron ampliar e tamén diversificar. Para medrar e ampliar mercado decidiron facer feiras de fóra de Galicia, feiras de todo tipo, non só feiras do queixo, por toda España. Alí descubriron que en Galicia gusta o San Simón menos curado, de 45 días, pero fóra gústalles máis curado, por iso sacaron queixo con 200 días de curación. Esa mesma filosofía de escoitar e adaptarse aos gustos do cliente foi a que aplicaron para iren diversificando a gama de queixos que elaboran. Hoxe son xa sete: ademáis das dúas gamas de San Simón (con 45 ou 200 días de curación), fabrican tamén Bufón (con 30 días), Tetilla, Patelo (queixo do país), queixo con pementón (que elaboran desde o 2015) e San Roquiño (a última incorporación, de pasta prensada semicurado e sen afumar). Proxecto de revalorización do soro A queixaría Daniberto forma parte dun proxecto europeo de revalorización do soro lácteo en pequenas queixarías. Esta queixaría de Vilalba é a única reprensentante galega nesta iniciativa que comparte con queixarías de Asturias e Cantabria. "Hoxe non lle sacamos rendemento ningún ao soro, que vendemos á gran industria láctea. O que investigamos é para poder facer produtos de alto valor engadido sobre a base do soro que producimos as pequenas queixarías", explica Daniel.
"Hoxe non lle sacamos rendemento ningún ao soro, é un residuo que vendemos á gran industria láctea. Queremos que sexa a materia prima base para novos produtos de alto valor engadido"A primeira fase do proxecto de I+D+i foi xa aprobada polo Ministerio de Agricultura e a segunda consta de dous anos máis. Nese prazo pretenden ter no mercado novos produtos saudables que conteñan soro, como bebidas enerxéticas ou refrescantes, complementos para deportistas, leites fermentados ou mesmo xelados ou xelatinas. Con ese obxectivo de buscarlle novos usos, pretenden que o soro deixe e ser un residuo a tratar medioambientalmente nas queixarías e pase a ser materia prima en novos produtos. Así, ademais de reducir a contaminación derivada do proceso de fabricación do queixo, lograríase aumentar a rendibilidade das pequenas queixarías.
A nivel español, o San Simón supera en cuota de mercado a outros queixos moi coñecidos, como o Cabrales ou a Torta do CasarDas 534.656 pezas de queixo San Simón fabricadas o pasado ano, o 70% vendéronse dentro de Galicia, outro 20% no territorio español e o 10% restante no mercado internacional. O volume de negocio xerado superou o pasado ano os 3,6 millóns de euros e a porcentaxe de cuota de mercado do San Simón en comparación coas outras 27 Denominacións de Orixe do Estado é do 1,72%, por riba doutros queixos moi recoñecidos como o Cabrales ou a Torta do Casar. "Os queixos galegos temos calidade para competir a nivel mundial" Para seguir medrando, desde a DOP unha das vías polas que apostan é pola internacionalización. "En calquera parte do mundo onde hai tradición queixeira as persoas que os proban convértense en fans do San Simón, pero hai moitos sitios onde aínda non nos coñecen", di Daniel. Máis aló dos premios individuais que en todos estes anos logrou coa súa queixaría, asegura que "o premio máis importante é ver medrar os queixos San Simón desde o principio, como vin medrar, tanto Daniberto como o do resto de veciños queixeiros da zona e vernos recoñecidos polo mercado despois de tantos anos introducindo o produto".
Os galegos temos que valorarnos máis e traballar de xeito máis colaborativo para poder sair e ser competitivos a nivel mundial cos nosos produtos porque temos calidade para isoOutras queixarías, como Prestes, CasLeiras, ou Don Crisanto, recibiron o pasado ano prestixiosos recoñecimentos en certames como o Alimentos de España ou os World Cheese Awards. Para Daniel, "hai un nivel moi alto nos queixos galegos, estase a traballar moi ben nas distintas denominacións". A través de Queixeros da Chaira, a empresa da Denominación para a exportación, Daniberto envía queixos exporadicamente a países como Alemania, EEUU, Japón, Caboverde ou Vietnam. Tamén venden por toda España, onde distribúen directamente. "O rural ten futuro" Das 10 queixarías que na actualidade forman parte da DOP, 8 atópanse no concello de Vilalba, unha en Castro de Rei e outra en Abadín. Empregan o leite de 350 gandeiros da comarca da Terra Chá e dan emprego directo a unhas 40 persoas.
Daniberto dá traballo a 9 persoas, todas da zona. "Queremos poñer o noso gran de area para manter o rural e que a xente se quede e se asente no rural", afirma DanielDaniel asegura que "o rural galego ten moito potencial" pero di que "os galegos temos que valorarnos máis e traballar de xeito máis colaborativo". "Debemos vender os nosos produtos non só en Galicia, temos que sair e ser competitivos a nivel mundial cos nosos produtos porque temos calidade para iso", insiste. "Fago autocrítica todos os días para mellorar, pero eu estou moi orgulloso do que fago", asegura. Tanto Daniel coma o seu irmán incorporáronse a Daniberto "despois doutras aventuras laborais fóra da casa". Con esa traxectoria, bota man dun dito galego e afirma que "renegarás do arado pero xa te foderán noutro lado".