Archives

Madrid réndese aos Tostados do Ribeiro

O C.R.D.O. Ribeiro regresou de Madrid totalmente compracido tras participar cunha mesa propia con catro tostados dos actualmente certificados no Consello Regulador no Salón dos viños xenerosos, doces e fortificados, organizado por Calduch Comunicación no hotel NH Collection Madrid Eurobuilding o pasado luns. Más de 350 profesionais do sector profesional madrileño (catadores, restauración, catadoras, prensa especializada…) puideron probar esta auténtica xoia enolóxica e profundar un pouco no mundo dos Tostados do Ribeiro, un exquisito descubrimento para moitos deles. O Tostado do Ribeiro é un viño naturalmente doce de longa tradición na D.O. Ribeiro. Para a súa elaboración unicamente utilízase o mosto procedente da selección das mellores uvas autóctonas convenientemente pasificadas a cuberto e unicamente con ventilación natural. A súa produción é moi pequena (apenas alcanza o 1% da produción), complexa e laboriosa, resultando unha auténtica xoia da enoloxía de características únicas.
O Tostado do Ribeiro é un viño naturalmente doce de longa tradición na D.O. Ribeiro                       
Na cata, estes especiais viños móstranse como viños doces intensos, complexos e peculiares. Percíbense neles aromas de froitos secos e confeitados, mel, flores amarelas, doce de marmelo, pel de laranxa confeitada. Trátase de viños moi concentrados con bo equilibrio entre acidez e dozura, untuosos, aterciopelados e moi persistentes no padal. Juan Manuel Casares Gándara, presidente do C.R.D.O. Ribeiro, comenta que “O Tostado do Ribeiro constitúe unha manifestación máis do patrimonio cultural e enolóxico desta enocomarca. É un viño histórico que, aínda que con limitados volumes de produción, adquiriu no século XIX unha gran fama. As mellores uvas de variedades autóctonas (principalmente Treixadura) sometíanse a un proceso de secado, de mínimo tres meses, en locais con ventilación natural ata chegar á cuasipasificación da uva. Posteriormente, procedíase ao seu prensado e á fermentación. A continuación, o viño maduraba mínimo medio ano en barricas de carballo ou cerdeira antes do seu consumo e outros tres meses de afinado en botella.”

Xornada técnica en Cambados sobre sustentabilidade e innovación vitivinícola

O próximo 5 de marzo celebrarase en Cambados (Pontevedra) a “V Xornada Técnica sobre Sustentabilidade e Innovación Vitivinícola: Innovación e boas prácticas para un futuro sustentable”.

O evento está organizado pola empresa Alfatec Ingeniería y Consultoría e terá lugar no Salón Social de Adegas Martín Códax. As prazas son limitadas e as inscricións pódense realizar a través desta ligazón.

Programa:

09:00 a 09:15 Benvida e presentación da xornada. Juan Vázquez. Dir. Xeneral de Adegas Martín Códax

09:15 a 09:45 “Emerxencia Climática”. Elvira Carles, directora da Fundación Empresa y Clima

09:45 a 10:15 “O material vexetal como factor chave contra o cambio climático”. Alberto Gambra. Enxeñeiro Agrónomo de Vitis Navarra

10:15 a 10:45 “O reto de abordar o estudo do terroir microbiano na viticultura sustentable”. Monsterrat Díaz. Investigadora do CSIC

10:45 a 10:55 Presentación Bucher

10:55 a 11:25 CAFÉ DESCANSO

11:25 a 11: 55 “Manexo biolóxico da acidez na industria vitivinícola fronte ao cambio climático”. Santiago Benito. Profesor Titular da Universidade Politécnica de Madrid

11:55 a 12:25 “Sete factores clave para o deseño dunha adega sustentable”. Justo Banegas. Director Xeral de Alfatec Ingeniería y Consultoría

12:25 a 12:55 “Sustentabilidade, foco das axudas públicas”. Diana Verzier. Dir. Sustentabilidade e Subvencións de Alfatec Ingeniería y Consutoría

12:55 a 13:05 Presentación Oresteo. Sergio Mamolar. Dir. Técnico Oresteo

13:05 a 14:00 “Cata dirixida de viños espumosos británicos”. Antonio Tomás Palacios. Dir. Laboratorios Excell Ibérica

14:00 a 14:10 “Presentación MBF”. Javier Lafuente. Dir. Xeneral MBF Spain

14:10 ? 16:00 XANTAR 

Curso de iniciación á viticultura e enoloxía no Campus Terra de Lugo

O Campus Terra de Lugo organiza a partir do 30 de xuño,un curso de iniciación á viticultura e enoloxía. Velaquí a información máis destacada sobre o mesmo: -Datas e horarios: Xuño: día 26 de 18:00h a 21:00 h; día 30 de 18:00h a 20:00 h. Xullo : día 1 de 11:00 h a 13:00 h;  día 7 de 18:00 h a 22:00 h; día 21 de 18:00h a 21:00 h. Setembro: día 8  de 18:00 h a 20:00 h;  día 9 de 10:00 h a 12:00 h; día 22 de 18:00 h a 22:00 h; día 29 de 18:00 h a 20:30 h. Otubro: día 6  de 18:00 h a 20:30 h;  día 13 de  18:00 h a 18:30 h; día 20 de 18:00 h a 19:00 h; día  27 de 18:00 h a 20:00 h -Lugar: Escola Politécnica Superior de Enxeñería (EPSE), Edificio CACTUS, Campos de Prácticas , Viña Exp. Monte do Cristo. -Contidos: O mundo  da viticultura  a súa relación co mundo vinícola ,  apreciación dos detalles do viño . Introdución ao coñecemento da viticultura , á pranta , as labores e o porqué , os tipos de viticultura, causas, participación no manexo da viña e realización da vendima. Iniciación á enoloxia básica, concepto de bodega materiais e funcións, tipos de adegas tradiconais en Galicia, realización de microvinificacións e traballo elemental en bodega. Nocións de cata, conexión , variedades , terroir, elaboracion e viño en cata. As persoas interesadas en asistir deben cubrir o seguinte formulario de inscripción

Descarga aquí o programa do curso

Este martes Ourense acolle o “I Foro da uva e do viño: Claves da explosión da viticultura galega”

O vindeiro martes 30 de maio, as instalacións da cooperativa Viña Costeira na finca Pazo de Toubes, situadas no municipio ourensán de Cenlle, acollerán a primeira edición do Foro da Uva e a Viña. Unha xornada técnica organizada por Interempresas Media en colaboración con Isagri, unha empresa con máis de 30 anos de experiencia que desenvolve programas informáticos para a agricultura, gandaría e o sector adegueiro. Este é o programa: 09:00 Inauguración:  Amalia Martínez, Directora de Comunicación ISAGRI España. Andrés Rodríguez Gómez, Presidente de Viña Costeira. David Pozo, Director del Área Agroalimentaria de Interempresas Media. Roberto Blasco, Responsable Santander Agro en Galicia. BLOQUE I Nuevas directrices europeas: implicaciones en la viticultura gallega 09:30 Nueva legislación europea: ¿Cómo debe responder la viticultura gallega a la nueva realidad? Alejandro García, Experto en Política Agraria Europea. 10:00 Mesa redonda. Propuestas e inquietudes del sector vitícola gallego frente al nuevo escenario Modera: Luis Congil, Periodista especializado e historiador en viticultura. Antonio Lombardía, Presidente de la DO Ribeira Sacra. Juan Carlos Vázquez Abal, Vicepresidente de la DO Rías Baixas. Juan Manuel Casares, Presidente de la Ribeiro. Manuel Vázquez Losada, Vicepresidente de la D.O. Monterrei. Ricardo Dobao, Vocal de la DO Valdeorras. 10:45 CAFÉ - NETWORKING BLOQUE II Herramientas en campo: la respuesta para ser más rentable y eficiente 11:30 Nuevas tecnologías en campo: la innovación que llega a nuestra viña. Modera: Alfonso Losada, Experto en Viticultura y Enología. Carlos Alberte, Director Técnico Viña Costeira. Dr. Emilio Gil, Catedrático de la Universidad Politécnica de Cataluña. Emilia Díaz Losada, Investigadora de la Estación Experimental de Viticultura e Enoloxía. Miguel Tubio Fernandez, Director Técnico de Grupo Martín Codax. 12:15 El cuaderno digital y su implicación para el viticultor. Elena Fernández, Asesora en Digitalización SIEX y Relaciones externas – ISAGRI. 12:45 Material vegetal; alternativas para iniciar una plantación con mayor garantía sanitaria.  Carlos Lucea Villanueva, Director Técnico de Viveros Villanueva Vides. 13:00 Riego sostenible y eficiente en viña.  Susana O'Shanahan Calderón, Técnico y Responsable de Calidad de IRRITEC IBERIA, S.A.. 13:15 Estrategia biofungicida en el cultivo de la vid . Borja Llácer Moscardó, Ingeniero agrónomo de Seipasa. 13:30 Manejo integral no residual de la viña: tecnología de bioestimulación y activación de mecanismos de defensa. Joaquín Romero Rodríguez, Econatur, Head of Agronomy Marketing. Universidad de Córdoba, ETSIAM, Departamento de Agronomía. 13:45. CÓCTEL-NETWORKING 14:45 Demostración de maquinaria en campo de la empresa 'Seppi M.'. Exposición de tractores viñeros de la empresa 'Antonio Carraro' BLOQUE III La evolución en la elaboración: los cambios en bodega 15:45 La vinificación al servicio del terroir ¿Cuáles son las tendencias? Dominique Roujou, Asesor en Viticultura y Enología. José Aragunde, Sumiller e importador de vinos. 16:15 Generación de levaduras que intensifican aromas florales en vino.  Gianpaolo Benevento, Director Técnico Comercial AB BIOTEK. BLOQUE IV La adaptación de la viña en Galicia a un entorno cambiante 16:30 Mesa redonda: ¿Que estrategia se debe seguir para que la vitivinicultura gallega gane en competitividad? Modera: David Pozo, Director del área Agroalimentaria de Interempresas Media. Andrés Rodríguez Gómez, Presidente de Viña Costeira. Enrique Macías, Director de Viticultura en Tempos Vega Sicilia. Irene Bonilla, Responsable de Viñedo Grupo CVNE. José González, Conselleiro de Medio Rural de la Xunta de Galicia. Julio Pinto, Director General de Bodegas Matarromera. Lorena Ruiz, Dir. Negocio Agroalimentario Santander España y Europa. 17:30 Finalización del evento

Accede aquí ao formulario de inscrición

A D.O. Ribeiro recibe a visita de 11 profesionais da enoloxía referentes en España

O Consello Regulador da D.O. Ribeiro organizou esta semana a visita dunha delegación de profesionais a nivel nacional relacionados coa enoloxía para facerlle un percorrido pola zona do Ribeiro, amosarlles algúns dos seus viños, e darlles unha formación específica. O obxectivo desta visita é apostar pola promoción, o desenvolvemento de negocio das bodegas locais, e dos seus viños. O programa incluíu a visita a catro adegas, con cata dos seus viños máis representativos nas súas instalacións, tras visitar os seus viñedos e coñecer máis de preto as variedades de uva autóctonas. Priorado de Razamonde, Leive Ecoadega, Canción de Elisa e Ramón do Casar foron as visitadas, de tal xeito que “os invitados coñeceron de primeira man proxectos pequenos, grandes e medianos de diferentes vales da Denominación de Orixe, probando a Treixadura en viños monovarietais, combinada con outras variedades autóctonas, así como nalgunhas elaboracións moi especiais”, comenta o presidente do C.R.D.O. Ribeiro, Juan M. Casares. Así mesmo, tamén levaron a cabo unha xornada de formación, que contou coa presentación da D.O. Ribeiro da man de Casares Gándara denominada “O Ribeiro, unha mirada desde o territorio”, seguida do relatorio “Treixadura, clave da viticultura do Ribeiro”, impartida por Emilia Diaz, investigadora da EVEGA e unha cata de 12 viños guiada polo catador, docente e catador Luís Paadín, que levaba por título “A raíña Treixadura nos vales do Ribeiro”. En total, participaron nela un total de 11 profesionais, entre os que se atopaban xornalistas dos medios de comunicación Vivir El Vino, La Razón, Punto Radio, El Confidencial, Restauradores, Citizen, 7 Caníbales, PlanetaVino, El Español, Sector Ejecutivo e os directores de compra de Bodeboca e Vinoselección.

A Xunta presenta un manual para axudar ás adegas nos trámites administrativos

O director da Axencia Galega da Calidade Alimentaria, José Luis Cabarcos, vén de participar na presentación da Guía para a xestión dos requisitos administrativos aplicables a adegas, unha publicación que servirá como ferramenta para axudar ás bodegas nos trámites administrativos. Deste xeito, esta publicación da Axencia Galega da Calidade Alimentaria -elaborada polo Grupo de Enxeñería de Organización da Universidade de Vigo coa colaboración de funcionarios da Consellería do Medio Rural e técnicos dos consellos reguladores e doutras administracións- recompila, ordena e explica os requisitos e obrigas das adegas fronte aos diferentes organismos públicos, coa finalidade de facilitar a súa comprensión e, polo tanto, o seu correcto cumprimento. Trátase, polo tanto, dunha publicación de gran interese para o sector, en particular para as preto de 500 adegas pertencentes a algunha das diferentes denominacións de orixe (DO) e indicacións xeográficas protexidas (IXP) vitivinícolas de Galicia. Debe terse en conta que as adegas deben elaborar e presentar diferentes documentos en distintos momentos do ano, facer diversas declaracións no caso de determinadas operacións e cumprir outros trámites administrativos específicos deste sector. Isto supón unha carga de traballo administrativo importante para estas empresas, as cales teñen dificultades -sobre todo as de menor dimensión- para estar ao día e cumprir con estas obrigas en forma e prazo. En definitiva, esta publicación pretende facilitar o traballo administrativo das empresas vitivinícolas informándoas exhaustivamente e de xeito claro e pedagóxico dos requisitos administrativos que deben cumprir e da forma en que deben facelo.

“Hai un futuro interesante nos tintos galegos para a elaboración de viños de garda, pero deben romperse tabús”

Fernando Zamora (Tarragona, 1960) é catedrático da Facultade de Enoloxía da Universidade Rovira i Virgili (Cataluña) e presidente da Comisión de Enoloxía da Organización Internacional da Viña e o Viño (OIV). Está considerado un dos maiores expertos na crianza de viños. Con el coñecemos algunhas das claves para ter en conta nesta elaboración, así como os retos que se presentan. Preguntamos tamén polas posibilidades que ofrecen as variedades galegas para lograr grandes viños de garda. -Que define un bo viño de garda? -Como o seu nome indica, é aquel que pode envellecer. É un viño elaborado non para ser consumido de forma case inmediata do seu embotellado, senón que é un viño que en botella mellorará lentamente durante o tempo e alcanzará o seu cenit aos 10, 15, 20 anos… A partir de aí debe manter a calidade que logrou ao chegar ao seu máximo e ir aos poucos envellecendo suavemente, ata que chega un momento que o perde todo. Un bo viño de garda é aquel que pode manter a súa calidade longo tempo, como mínimo 10 anos. -Nunha das súas últimas visitas a Galicia apuntaba que a cor é un dos indicativos dos viños de garda, dando conta do tempo e o estado dese viño. Pode proporcionar máis información só a cor? -A cor é un indicador da concentración de antocianos e tamén está relacionado co pH. En xeral, un viño pode envellecer mellor canto máis baixo é o seu pH e maior concentración de taninos e antocianos posúe. Isto relaciónase co corpo e cor do viño, pero non é tan fácil. Hai que ter en conta que se buscamos unha boa extracción durante a fermentación e maceración dos viños, extraendo máis do que correspondería os viños poderán envellecer pero serán astrinxentes, amargos, herbáceos, polo que non terán o maior interese. Trátase de lograr un equilibrio cunha extracción selectiva. Búscase sacar todo o bo da uva, para ter unha boa concentración e cor que lle permita manterse longo tempo, pero cun equilibrio sensorial adecuado.
“O Albariño e o Godello parece que teñen unha boa capacidade de garda, sobre todo no clima atlántico e coas choivas de Galicia, que fan que estes viños teñan unha gran acidez”
-Aínda que tamén hai viños de garda con variedades brancas, seguen predominando os tintos ou é xa unha barreira superada? -En viños tintos as cousas son máis fáciles de comprender, así é que analizando e catando un viño xa podes verlle o potencial. Con todo, cos viños brancos non resulta tan sinxelo. A acidez alta e o pH baixo son unha condición necesaria pero non suficiente, polo que para saber se vai envellecer ben hai que fixarse nas súas concentracións en polifenois e outros aspectos. Por iso, é máis difícil prever a capacidade para a garda dun viño branco. Hai moitos menos viños brancos de garda. -Aínda que, hai grandes viños de garda brancos... -É conocidísima a capacidade dos grandes Borgoña que aguantan longo tempo e teñen a vantaxe de ter climas máis frescos e pH máis baixos. Tamén hai variedades que teñen mellor envellecemento. Así, o Chardonnay presenta unha gran capacidade para o envellecemento. As variedades galegas, tanto o Albariño como o Godello parece que teñen unha boa capacidade de garda, sobre todo no clima atlántico e as choivas fan que estes viños teñan unha gran acidez.
“A madurez das sementes é moi importante, xa que se non están ben maduras poden achegar taninos extremadamente amargos que farían que o viño non teña o equilibrio adecuado”
-O cambio climático e o adianto da vendima está a xogar un papel fundamental para atopar o momento óptimo para a vendima de viños destinados a ser de garda. Está a resultar máis complexo para os viticultores e enólogos conseguir unha vendima adecuada? -O cambio climático está a xerar primaveras máis secas e veráns máis cálidos con ondas de calor brutais que provocan que a planta se paralice, é dicir que deixa de realizar a fotosíntese de forma que fisioloxicamente a uva non evoluciona e se deshidrata, o que provoca que aumente o grao e baixe a acidez, o que obriga a vendimiar antes. Desta maneira, atópasche que aínda que a madurez evolucionou moi rapidamente en canto aos parámetros de acidez, grao alcohólico probable ou o pH non ocorre o mesmo coas peles e as sementes. Nos tintos as sementes son moi importantes, xa que se non están ben maduras poden achegar taninos extremadamente amargos e que farían que o viño non teña o equilibrio adecuado. No caso de brancos, tintos e rosados, a pel tamén achega tanino que é importante e sobre todo achega os aromas, a parte máis nobre do viño. Se a pel non está ben madura, os aromas florais e froiteiros que se buscan non aparecen e no seu lugar aparecen aromas herbáceos e vexetais. Por outra banda, hai datos que demostran que o pH dos viños tamén se incrementou. Fixen unha pequena investigación nos últimos días e confirmei que o pH dos viños tintos en Rioxa desde 1960 subíu dunha media de 3,30 a 3,87. É arrepiante. Isto débese non só ao cambio climático senón a que houbo un cambio varietal en Rioxa, da Garnacha ao Tempranillo. Aínda así, a tendencia é clara e pódese ver noutras zonas, como o sueste de Francia, Australia… onde se observa que o pH aumentou e isto condiciona que os viños envellezan peor, de maneira que é máis difícil facer un viño de garda. O enólogo Fernando Zamora nunhas xornadas centradas nos viños de garda celebradas en Sober (Lugo). -Cales son as claves para lograr grandes viños de garda? -Unha uva madura e sa, é dicir que non teña ningún tipo de afección por botrite, podremia... O ideal sería que ademais esta uva tivese unha boa acidez, aínda que isto ás veces é complicado e hai solucións en adega, que son lícitas e legais como a acidificación con ácido tartárico que se extrae da propia uva e que poden permitir mellorar un pouco a falta de acidez. Logo hai que facer unha vinificación adecuada e sobre todo unha crianza adecuada. -Falar de viños de garda é facelo de crianzas, é o carballo francés unha das mellores opcións ou dependerá do viño co que se traballe? -No mercado, aínda que hai máis tipos, os maioritarios son o carballo francés (Quercus pretaea) e o carballo americano (Quercus alba). Entre os dous, a elección queda ao gusto. O carballo francés achega máis estrutura, de maneira que os viños envellezan un pouco mellor. Por outra banda, no plano aromático, o carballo americano achega sobre todo notas de coco, mentres que o francés achega aromas máis serios con notas de vainilla, especiadas que adoitan ser moi apreciadas polos catadores. Con todo, creo que é unha boa idea xogar cos dous carballos. Así, para un viño de garda interesante pódese apostar por un 70% de carballo francés e un 30% de carballo americano e pode que se logre un resultado mellor que só utilizando o carballo francés. Depende de cada viño e cada variedade. É unha cuestión empírica na que hai que probar. -Apuntou tamén nalgunha ocasión que os carballos que predominan en Galicia son unha madeira pouco adecuada para o envellecemento dos viños pola dureza tánica que achega. Hai outras alternativas nos carballos á marxe do francés e americano? -Está a probarse tamén con outros carballos. En España o Quercus pirenaica está a mostrarse como unha alternativa interesante. En Asia está a probarse co Quercus mongólica e en Francia tamén se traballa co Quercus robur para augardentes, xa que achega moita estrutura e pouco aroma, polo que xamais se debe usar para brancos e para viños tintos pode utilizarse un pouco, pero tampouco é a madeira máis adecuada.
“A madeira de castiñeiro dá demasiada estrutura e fai que os viños se endurezan. Son máis interesantes outras madeiras como a acacia, utilizada en brancos e que deixa notas de caldo de azucre e froitas de óso”
-E outras madeiras como o castiñeiro, poden ser unha opción para ter en conta? -Madeiras como o castiñeiro ou a cerdeira empregáronse, pero polo xeral son moi permeables ao osíxeno permitindo que os viños se oxiden máis rápido. No caso do castiñeiro dá demasiada estrutura e fai que os viños se endurezan un pouco. Son máis interesantes outras madeiras como a acacia, que se está utilizando sobre todo en viños brancos e deixa notas de caldo de azucre e froitas de óso. -E en canto ao tamaño da barrica, ata que punto inflúe contar con grandes barricas ou depósitos de menor tamaño? -En principio, canto maior é o recipiente menor é o impacto da madeira en aromatización ou achega de substancias estruturais ou micro osixenación. Canto máis pequena é a barrica, o viño vai mais rápido. Tradicionalmente en España utilizáronse as barricas de 225 litros e hai denominacións de Rioxa que só recoñecen esa medida. En Ribeira de Douro aceptouse a de 300 litros pero non aceptan máis. Para min, isto é un gran erro, xa que a barrica de 225 está pensada orixinalmente en Bordeus para a crianza de viños de Cabernet sauvignon en épocas que non acaban de madurar do todo. Na zona de Priorado, en Mon Sant que traballamos moito coa Garnacha, gústannos moito a barrica de 500 e mesmo os fudres de 2.000 ou 4.000 para esta crianza. -A que se refire con que é un erro quedar só coas barricas de 225? -Regulamentar en exceso non é bo. O termo reserva no resto do mundo significa que reservaches o teu mellor viño e logo falo como creas adecuado. En España quere dicir un mínimo de 3 anos de crianza, dos cales un como mínimo é en barrica. E non porque estea máis tempo en barrica un viño vai ser mellor, o que hai é que buscar o punto óptimo entre o equilibrio da madeira e a froita do viño e iso cada ano é diferente.
“Téntase que cando os viños saian ao mercado estean listos para beber, que aguanten, pero que non teñas que esperar para bebelos”
-É posible conseguir un gran viño de garda que permaneza en cubas de metal? -Pódese obter perfectamente aínda que non creo que se poida obter a complexidade que se logra en barrica. Pero pódense empregar técnicas como a micro osixenación e reprodúcese o que ocorre dentro dun barril de madeira. Por outra banda, tamén está autorizado o uso de fragmentos discretos de madeira (doias ou taboleiros de madeira) que se introducen dentro do viño e provócanse reaccións similares ás que ocorren nos barrís de madeira. Son técnicas que se utilizan conxuntamente e que son máis económicas. Aínda que non alcancen a complexidade dos grandes viños de garda, poden dar un viño interesante que aguante un tempo en botella de forma adecuada. O único problema niso é a competencia desleal. Se se utiliza barrica poderías poñer crianza, mentres que se se fai nun tanque de metal non poderías poñelo, xa que en barrica implica outros gastos maiores. -Está a apostarse máis por viños que terminan a súa evolución en botella? -Hai de todo. Hai que ir con coidado. Un viño de garda se entra prematuramente en botella pode ter problemas de falta de estabilidade, que dea un precipitado en botella moi rápido. O viño péchase e pode cheirar un pouco mal, polo que haberá que decantalo con moito tempo de antelación. Se pola contra, se embotella demasiado tarde, a madeira pode vencer ao viño. Creo que a aposta polos viños con crianza en botella era máis común no pasado. Actualmente, téntase que cando os viños saian ao mercado estean listos para beber, que aguanten, pero que non teñas que esperar para bebelos.
“Algúns dos viños de garda máis prestixiosos, onde a botella pode alcanzar os 4.000 euros, elabóranse en tanques de formigón”
-Está a volverse tamén ao uso de cántaros ou depósitos de formigón. Hai quen desconfía deste tipo de depósitos, que opinión ten respecto diso? -Non hai que ter medo. Os depósitos de formigón teñen un pasado complicado, xa que se utilizaba formigón armado, que ten no seu interior barras de ferro e en superficie era moi rugoso. Antes o formigón non era inerte, había unha filtración do ferro desas barras ao viño. O ferro como catalizador da oxidación, facía que evolucionase máis rápido. Ademais, collía sabores estraños. No caso de depósitos subterráneos, ás veces había filtracións. Hoxe en día, os depósitos de formigón son en superficie, deposítanse na adega, teñen unha superficie perfectamente cristalizada e non teñen ferro no seu interior. Son tanques marabillosos. Algúns dos viños de garda máis prestixiosos, onde a botella pode alcanzar os 4.000 euros, elabórase en tanques de formigón. -Temos en Galicia potencial para elaborar grandes viños de garda? -En brancos sen dúbida. En Galicia tedes os mellores viños brancos de España e un clima formidable. En tintos, está a mellorarse moito e mesmo vos estea favorecendo o cambio climático. Hai variedades recoñecidas como a Mencía, pero outras como o Sousón tamén teñen un potencial importante e xa se están utilizando para a elaboración de viños de garda no Douro (Portugal). Hai un futuro interesante nos viños tintos galegos, pero rompendo algúns tabús. -Que hai que deixar atrás? -Recordo que nunha charla impartida hai tempo en Galicia sobre madurez fenólica falaba sobre a necesidade de deixar que a uva madurase, pero dicían que non podían xa que había unha regra que dicía que os viños non podían superar unha certa gradación. Esta norma, que xa non está vixente buscaba evitar que entrasen viños de fóra. Isto era unha tolería. Hai que buscar unha madurez adecuada da uva. Afortunadamente hai elaboradores que están a facer xa un gran traballo en Galicia, en especial na DO Ribeira Sacra. Creo que os tintos teñen un potencial importante, sobre todo na Ribeira Sacra, xa que noutras zonas poden ser algo máis secundarios.

INFORMACIÓN RELACIONADA

-Claves para elaborar viños de garda.

 

Curso de viticultura e enoloxía da Fundación Juana de Vega

A Fundación Juana de Vega, en colaboración co Centro de Formación e Experimentación Agroforestal de Guísamo organiza a partir do 28 deste mes un curso de viticultura e enoloxía. A formación ten un enfoque eminentemente práctico, cunha duración descontinua que abrangue de febreiro a decembro, o que permite a realización de prácticas en todas as operacións que se desenvolven nun viñedo e nunha adega e que abranguen dende a implantación e o mantemento do viñedo aos procesos de elaboración do viño na adega. Realizarase o seguimento en explotación de todo o ciclo vexetativo de variedades brancas (branca lexitima, godello, agudelo, albariño, etc.) e tintas (mencía, brancellao, merenzao, sousón, etc.) e da produción e control de elaboración de viños brancos e tintos na adega do CFEA de Guísamo. O curso ten unha duración de 100 horas e un número máximo de 20 prazas. O custo é de 220 euros. Todas as sesións terán lugar no CFEA de Guísamo agás a inauguración e algunhas sesións teóricas que terán lugar na sede da Fundación Juana de Vega en San Pedro de Nós (Oleiros). O horario do curso é o seguinte: Clases en CFEA de Guísamo: de 16:30 h a 20:30 h. Clases en la Fundación Juana de Vega: de 16:00 h a 20:00 h

Consulta aquí o programa detallado

Cubre aquí o formulario de inscrición

“Os viños galegos están nunha situación envexable, grazas en parte ao traballo dos enólogos”

Luís Buitrón leva traballando como enólogo de adegas en Galicia, Asturias ou Castela e León máis de 30 anos. Os seus logros e traxectoria no mundo do viño levárono a ser un dos enólogos de referencia. Tras presidir a Asociación Galega de Enólogos de Galicia, desde hai pouco máis dun ano atópase á fronte da Federación Española de Enólogos. Abordamos con el algúns dos retos que se lle presentan ao sector. -Segue sendo necesario reivindicar a figura do enólogo nas adegas galegas e españolas? -Dende logo. Hai que ter en conta que a figura do enólogo é fundamental na vinicultura. En España segue sen recoñecerse o seu papel, a diferenza do que ocorre tanto en Europa como en distintas partes do mundo, onde o enólogo é recoñecido e valorado. -Por que non se valora esta profesión coma noutros países? -Aínda que pareza contraditorio, España é un dos países nos que están mellor regulados os estudos de enoloxía e a profesión. Ao mesmo tempo, temos moito intrusismo, con xente que non ten nada que ver coa enoloxía e que se incorporaron ao sector. Esta é precisamente una das loitas que temos desde a Federación, xa que a Administración non toma medidas contra este intrusismo. A diferenza do que ocorre en calquera outro sector da industria alimentaria, onde está regulado que haxa un profesional en función da industria e o produto que se estea transformando, no sector do viño en España non se controla da mesma maneira, a pesar de que contamos tamén con normativa europea que o esixe, como é a norma 606 do ano 2009. En España, as Comunidades Autónomas teñen transferidas as competencias neste campo e a única que está a cumprir é Andalucía. -Tomaron medidas respecto diso desde a Federación? -Xa levamos 3 anos solicitando ás Consellerías das distintas comunidades autónomas que se cumpra a normativa europea. Nunha porcentaxe altísima non estamos a recibir resposta. Tamén nos puxemos en contacto co Ministerio e aínda que nos contestaron, non achegaron ningunha solución e trasladan o problema ás Comunidades Autónomas, xa que teñen elas as competencias. Nós pedimos ao Ministerio que faga cumprir a normativa. Ademais, no mes de maio tivemos entrevistas con partidos políticos para expoñerlles a problemática.
“Toda a trazabilidade na adega debe estar controlada por un profesional, neste caso un enólogo, do mesmo xeito que se fai no resto da industria alimentaria”
-Por que é importante o labor do enólogo na adega? -A normativa simplemente esixe que determinadas prácticas na adega estean supervisadas e realizadas por un técnico cualificado, un enólogo. Toda a trazabilidade na adega debe estar controlada por un profesional, do mesmo xeito que se fai no resto da industria alimentaria. -Como está a situación en Galicia? -Fixemos xa varios requirimentos á Administración e agora estase solicitando de novo desde a Federación Galega á Consellería do Medio Rural. Maioritariamente, as adegas en Galicia contan cun enólogo, ben sexa en persoal ou contratado como asesor de varias adegas, en parte polo minifundismo que hai tamén no sector do viño en Galicia. Moitas veces asóciase que non contar cun enólogo é sinónimo de facer un viño sen química, pero non está rexida unha cousa coa outra. A mellora e o aumento da calidade que se viviu en Galicia nos últimos 30 anos foi en parte polo traballo dos enólogos baseado en coñecementos técnicos e científicos. -En que proxectos están centrados nestes momentos na Federación Española de Enoloxía? -Ademais do tema da normativa, nós sempre estamos a buscar ofrecer formación. A curto prazo, estamos a preparar a participación na feira Enomaq en Zaragoza, das máis importantes a nivel mundial do sector vitivinícola. Despois teremos o Congreso de enólogos en Cartaxena. -Este ano a cata ViniEspaña 2022 e a asemblea da Federación celebráronse en Galicia, teñen máis eventos previstos en Galicia? -Foi unha cita na que saímos moi satisfeitos coa participación, o desenvolvemento e a colaboración que tivemos por parte das Administracións. Ademais, os asistentes tamén quedaron moi contentos e houbo moitos viños premiados de Galicia, en especial os brancos galegos. Si é verdade que, aínda que o presidente viva en Galicia, desde a Federación temos que repartirnos e facer eventos en todos os lugares. -Como valora a situación dos viños galegos? -A situación dos viños brancos galegos é inmellorable. Hoxe en día son a envexa non só a nivel nacional senón internacional. Un exemplo claro diso é que os grandes grupos nacionais están a construír adegas e comprando e plantando viñedos nas diferentes DOs galegas. Pola súa banda, os tintos tamén se están posicionando moi ben. O maior hándicap é o minifundio que teñen os viñedos en Galicia, que repercute directamente nos custos de produción, pero ao mesmo tempo esta orografía, tan distinta da de Castela ou outras zonas vitivinícolas, é o que fai especiais aos viños galegos.
“Nos retos que expón o cambio climático a figura do enólogo é fundamental, xa que prácticas culturais que se facían fai 20 ou 30 anos hoxe en día non serven”
-Cuestións derivadas do cambio climático influirán no labor dos enólogos en Galicia? -O certo é que as condicións climáticas están a cambiar. Vémolo, por exemplo, coas zonas nas que se están plantando cepas nas que hai uns anos sería impensable e que agora son ideais porque son frescas. Tamén se aprecia na data da vendima, que se está adiantando. Chegamos a ver vendimas a mediados ou finais de agosto. Hai 35 anos, cando eu empecei no viño, a data de referencia para a vendima era o Pilar (12 de outubro) unha data que a día de hoxe están xa todas rematadas. En cuestións como estas é precisamente onde entra a figura do enólogo, xa que as prácticas culturais que se facían fai 20 ou 30 anos hoxe en día non serven. -Á marxe do que xa comentaba, como cambiou o traballo do enólogo nestes anos? -Sobre todo houbo unha profesionalización da actividade. Cando empecei practicamente eramos como unha especie de ‘gurú’ dos coñecementos tanto en campo como en materia enolóxica. Non había cultura de seguir todos os procesos de forma rigorosa. Nos anos 80 en Galicia había uns 5 ou 6 enólogos. Sobre todo fíxose moito traballo didáctico. Outra das cousas que foi fundamental para a evolución do sector foi a creación das DOs, que obrigou a cumprir certos parámetros. -A cada vez máis restrinxida política de autorizacións de produtos fitosanitarios para combater a enfermidades do viñedo, como afecta ao traballo dos enólogos en adega? -Todo o que sexa ir restrinxindo o uso de materias activas é positivo xa que redunda na sanidade e calidade do produto, é dicir nas uvas; pero tamén na hora de transformar o produto na adega. Isto implica que o viticultor se profesionalice máis, xa que ten que buscar tratamentos axustados. Cómpre ter presente que todas estas restrincións derivan dun uso excesivo. A UE cambiou a normativa en temas como o uso do caldo bordelés polo uso desmesurado que fixeron en viñedos de países como Francia, onde a contaminación nos terreos por culpa do cobre é salvaxe. Doutra banda, hoxe en día hai xa unha ampla gama produtos máis naturais e ecolóxicos para utilizar, aínda que isto require un maior control e profesionalización. Tense que estar pendentes da evolución da praga e deixar atrás a aplicación de tratamentos por calendario, como se facía antes, fixándose só na cobertura que ofrecía o produto e unha vez se cumpría volvíase aplicar. -O uso de fermentos comerciais cada vez máis parecidos, está a homoxeneizar os viños? -O uso de fermentos existiu desde sempre. Hoxe en día é unha ferramenta que se pode utilizar para estabilizar o viño e coa que controlar máis a súa evolución para evitar a súa degradación natural. Hai fermentos neutros que o único que fan é que se chegue a realizar un bo proceso e que o enólogo ten que saber utilizar. Existe unha ampla variedade de fermentos indicados para distintos obxectivos, de maneira que poidas dirixir a fermentación e conseguir certos aromas. Se utilizas uvas moi neutras, por moito que lle botes fermentos non vas lograr certos aromas. A tecnoloxía é boa, sempre sabendo aplicala. Non ten sentido abusar delas sobre todo cando se cambian os aromas característicos dun tipo de uva. É o mesmo que o uso das bacterias, coas fermentacións malolácticas, que agora se poden dirixir, a diferenza do que ocorría antes cando non se podían controlar.  -Nos últimos anos estase a volver recuperar o uso de recipientes como os de cemento, ánforas e mesmo odres para a elaboración de viño, en detrimento do aceiro inoxidable. Que pros e contras lle ve a esta tendencia? -A moitos dos que insisten en que hai que volver utilizar estes recipientes sempre lles digo que está claro que eles non traballaron realmente con estes materiais. Aínda que é verdade que hai mercado para todo. Eu o que vexo é que cando che venden depósitos de cemento ou barro véñenche recubertos de resina epoxi, o que xa non sería un depósito de cemento nin unha ánfora de barro tradicional. Ao final o que están a vender é puro márketing, está a enganarse moito á xente. Hai que ter presente que nas grandes zonas vitivinícolas do mundo, a madeira segue reinando. E no caso dos grandes viños novos o mellor é o aceiro inoxidable, xa que unha das vantaxes que che ofrece é a hixiene.
“Cando traballas con uvas ecolóxicas controlar as fermentacións e as posibles paradas que vai ter o viño en adega resulta moito máis doado. A recompensa que tes ao apostar por un manexo ecolóxico merece a pena”
-Que diferenzas nota como enólogo entre elaborar un viño de viticultura ecolóxica doutro a partir de uvas de viticultura convencional? -No meu caso podo falar desde a experiencia propia, xa que na adega de Pobra de Trives, A Corga, contamos con 2,5 hectáreas de Brancellao en ecolóxico, que pode ser a superficie máis grande de Brancellao en ecolóxico que haxa. Con elas elaboramos un Brancellao novo e en ecolóxico, que non fai ninguén en España. Como non se utiliza herbicida, a cantidade de fauna e flora que existe no viñedo é totalmente diferente do que te atopas en convencional. Despois en adega, cando traballas con estas uvas ecolóxicas controlar as fermentacións e as posibles paradas que vai ter o viño en adega resulta moito máis doado. Requiren moitas máis horas de control e seguimento no viñedo. O certo é que, a recompensa que tes ao apostar por un manexo ecolóxico merece a pena, aínda que tamén é verdade que Galicia non é unha zona onde resulte fácil, máis aínda en determinadas rexións. En Pobra de Trives temos unha parcela ventilada, a 650 metros de altitude e solleira. Tampouco hai contaminación doutros viñedos. Facelo noutras zonas podería ser moi difícil.
“Poderás utilizar a mesma variedade, ter unha adega similar, pero varía o terreo e o clima e iso marcará unhas diferenzas abismais nos viños, aínda que sexan elaborados polo mesmo enólogo”
-Xa a nivel persoal, Que che atrae máis de traballar como enólogo en Galicia? -En primeiro lugar, a propia paisaxe e a terra tira moito. Ademais, aquí tes acceso a variedades que non tes no resto do mundo coas característica que os solos galegos lles proporcionan. Hai unha gran diversidade e iso é unha riqueza. De traballar coa mesma variedade nunha DO ou outra xa estás a elaborar viños completamente diferentes, pola diversidade climática e de solos que existe. Moitas veces a xente cre que os viños elaborados por un mesmo enólogo serán moi similares, pero non ocorre así. Poderás utilizar a mesma variedade, ter unha adega similar, pero non vas ter nin o mesmo terreo nin o mesmo clima e iso marcará unhas diferenzas abismais. En Galicia temos unha diversidade extraordinaria. -Como enólogo está detrás dalgúns dos viños máis premiados de Galicia. Que lle satisfai máis do seu traballo? Algúns proxectos que destacaría en particular? -É difícil escoller, xa que todos son elaboracións dun, pero si me está resultando especialmente satisfactorio o proxecto de Trives, ao ser un proxecto un tanto diferente ao traballar con Brancellao e en ecolóxico. Ademais, este ano, por primeira vez elaboramos tamén un Godello ecolóxico. Outro proxecto que me está resultando moi interesante está en Oimbra, onde estamos a facer Treixaduras e Godellos. Tamén teño especial agarimo ás Adegas Guímaro, xa que é unha adega con moita traxectoria e coa que levo traballando desde hai xa 26 anos, de forma que vin crecer e desenvolver moitos proxectos. Tamén me fai especial ilusión os proxectos que estou a desenvolver con varias adegas asturianas onde traballamos con variedades como o Verdello Tinto, Albarín Tinto ou Carrasquín. Doutra banda, estou na Ribeira de Douro, facendo os clásicos viños da Ribeira. Todos estes proxectos teñen o seu interese e cando levas anos traballando tamén che van proporcionando unha gran satisfacción persoal.

Programa do VI Encontro Galego de Enólogos

A Asociación Galega de Enólogos (AGE) organiza para o vindeiro día 23 de xuño o sexto Encontro Enolóxico Galego, que se celebrará no Pazo Baión en A Abelleira (Pontevedra). Neste evento enólogos, técnicos e profesionais poderán coñecer as últimas novidades e avances na enoloxía de man de representantes de empresas e axencias punteiras no sector. No seguinte enlace pódese descargar o tríptico informativo con toda a información da xornada. Para máis información enviar un email a enologosgalegos@gmail.com ou chamar ao 677 70 17 47 Velaquí o programa completo:    

Xurupía, a bebida esquecida da comarca de Oímbra

Os veciños do concello arraiano de Oímbra aínda gardan con forza na memoria unha das súas bebidas tradicionais, que vai camiño da extinción. O certo é que de xurupía quedan máis lembranzas que botellas. Aínda así, grazas a unha mestura de gusto e morriña, algunhas adegas familiares seguen a elaborar, sen pretensións comerciais, este licor feito a base de mosto e augardente de bagazo. Sen apenas documentación formal, as referencias que se poden atopar sobre a xurupía son testemuñais e, fundamentalmente, populares. Se ben é certo que na contorna da D.O. Monterrei é sobradamente coñecida, ao afastarse un pouco xeograficamente, o rastro dela esvaécese.
As proporcións da xurupía son dun 75% dun mosto de uva branca e outro 25% de augardente de bagazo
Aínda que poda variar debido á súa elaboración artesá, as proporcións da xurupía son dun 75% dun mosto de uva branca como o godello e outro 25% de augardente de bagazo. A idea de base é apagar o alcol do augardente con mosto e deixalo repousar polo menos un ano. Deste xeito, os adegueiros conseguen un licor doce de baixa gradación co que acompañar as sobremesas. Uva de godello, unha das máis habituais para facer xurupía Marcial Atanes, un dos viticultores máis meticulosos da DO Monterrei é un deses amantes da xurupía que se nega a dala por perdida. “Na adega da miña familia houbo sempre xurupía e tomábase, sobre todo, cando había roscón na sobremesa. Era a maridaxe habitual”, explica con certa sorna. Na planta baixa da vella casa dos seus avós, Marcial garda media ducia de barrís onde fai o viño para á casa. Máis nun recuncho da súa adega tradicional, ten un pequeno barril onde garda este o seu “tesouro enolóxico”.
O máis característico da xurupía é a súa frescura e os seus aromas froiteiros
O creador da Guía de viños, destilados e adegas de Galicia e tamén recoñecido sumiller, Luís Paadín, quizais sexa unha das persoas que máis se poda achegar a unha categorización formal da xurupía. En base á súa dilatada experiencia, Luís ofreceunos unhas pinceladas aproximadas das características da xurupía, facendo fincapé, iso si, en que aínda non atopou ningunha análise técnica que corrobore os datos que, xunto ao seu fillo Alejandro, estimaron. “O máis característico da xurupía é a súa frescura e os seus aromas froiteiros”, explica Luís. No fondo, este licor non deixa de ser unha derivación da mistela, pero cunha diferencia fundamental: o alcol empregado. O recoñecido sumiller, Luís Paadín Segundo a lexislación española que regula a comercialización de bebidas alcólicas, “son bebidas amisteladas as elaboradas con viño mosto concentrado de uva e alcol  vínico autorizado, con gradación alcohólica superior a trece graos e contido en materias redutoras superior a cen gramos”. E velaquí a diferenza, para facer xurupía “emprégase augardente de bagazo e en ningún caso alcol vínico”, explica Luís Padín.
Para facer xurupía emprégase augardente de bagazo e en ningún caso alcol vínico
En función das diferentes catas que realizou con algúns adegueiros de Oímbra, Luís estima que a gradación debe orlar os 13º por disolución con arredor duns 150 gramos de azucre, o que a fai unha bebida notablemente doce é popularmente recoñecida.
O problema é que a inversión inicial necesaria para poñer a andar unha nova bebida no mercado é grande e ten un risco
Malia esa boa estima entre os veciños da comarca e algúns enólogos curiosos, tanto Marcial Atanes como Luís Paadín consideran complexa a súa comercialización. “Non quere dicir que cunha axeitada comunicación e difusión non poda chegar a un gran público. O problema é que a inversión inicial necesaria para poñer a andar unha nova bebida no mercado é grande e, por suposto, ten un risco que pouca xente está disposta a asumir sen as certezas necesarias”, explica Luís.
A xurupía tamén é susceptible de lle botar outras substancias, nomeadamente, herbas aromáticas
Como acontece con moitas destas bebidas alcólicas, a xurupía tamén é susceptible de lle botar outras substancias, nomeadamente, herbas aromáticas que fagan diferente a elaborada en cada casa. Non obstante, Marcial faina limpa “para que o sabor sexa o que puramente bota a uva branca”. Luís explica que, neste sentido, hai que ter moito tino na elaboración, porque se un deses sabores das substancias aromatizantes predomina en exceso, pode chegar a perder toda a súa identidade e transformarse, involuntariamente, noutra bebida. “O exemplo análogo sería o do vermú. Moitos destes aperitivos baseados en mistelas tórnanse difíciles de definir tecnicamente polas súas variacións nas receitas, que soen basearse nos aromas”, explica. Algunhas desas herbas empregadas por outros adegueiros puideran ser casca de laranxa, cravo ou anís.

A anxélica do Ribeiro, outra bebida agochada

Segundo Luís, a referencia máis achegada que temos en Galicia e que si está definida formalmente é a anxélica do Ribeiro. “A anxélica non deixa de ser unha maceración de augardente de bagazo co bagazo do tostado. A esencia de dous mundos que se atopan para xerar unha elaboración nova, única e identificativa dunha comarca que toma a uva como pivote social”, explica Luís nun dos seus artigos especializados de Galicia en Vinos. A súa definición, case poética, prosegue: “esa especie de ambrosía é obtida tradicionalmente pola pasificación das mellores uvas nas mellores colleitas. Do mesmo xeito que calquera outro viño, xera residuos; neste caso cun alto contido en azucres”. Polo tanto, dous produtos excedentes converxen nunha bebida tan tradicional como descoñecida.
Igual que acontece coa xurupía, o amparo lexislativo para a anxélica fica ausente
Igual que acontece coa xurupía, o amparo lexislativo fica ausente ao tratarse dunha bebida que nin encaixa nos viños, nin nas augardentes e tampouco nos licores de herbas. E nesa liña, como en Oímbra, o único xeito de atopar alguén que che dea a proba é pasearse pola comarca e preguntarlle aos adegueiros por ela.
Se deixamos escapar aqueles aspectos da nosa cultura que nos fan diferentes, estaremos a perder a nosa singularidade como pobo
Luís recoñece que se el se adicase á comercialización de bebidas alcólicas, seguramente faría unha aposta por recuperar tanto a xurupía como a anxélica. “Coido que é unha cuestión de identidade. Se deixamos escapar aqueles aspectos da nosa cultura que nos fan diferentes, estaremos a perder, en certo sentido, a nosa singularidade como pobo”, afonda. O certo é que na comarca de Oímbra, como en tantas outras da nosa xeografía, os viños e os licores non son só bebidas embotelladas que ocupan un espazo nos estantes da adega. Son memoria común. Son a historia material dun pobo tradicionalmente vitícola que debe reafirmarse no que o fai diferente se quere fuxir, claro, da homoxeneización cultural que pode producir a industria.

Así se elabora o mellor tinto de Galicia en 2020

Prómine Singular é actualmente o mellor viño tinto galego, logo de recibir esta distinción na última edición do certame Catas de Galicia, celebrado a finais do pasado ano. Este monovarietal de Mencía procede do corazón da Ribeira Sacra, elabórase na adega Petrón, situada na subzona de Amandi, en Doade, no concello de Sober (Lugo).
A excelencia das vides e o terroir, o apego á tradición nos coidados do viñedo e a supervisión experta son o segredo de Prómine Singular
“Puidemos facer un bo viño e tivemos a sorte de que nolo valorasen”, reflexiona Antonio Núñez, xerente da adega. A excelencia das vides e o terroir, o apego á tradición nos coidados do viñedo e a supervisión experta están detrás do éxito deste viño. O Prómine Singular non foi o único viño desta adega recoñecido en 2020. Así, o seu Prómine Mencía, aínda que ámbolos dous son monovarietais desta uva, resultou distinguido co Acio de Ouro pola Denominación de Orixe Ribeira Sacra. Os viñedos da adega Petrón atópanse nas mellores parcelas da subzona de Amandi.

Anos de historia

A adega Petrón botou a andar no 2005 e os seus viños comezaron a comercializarse no 2015, porén detrás hai unha historia que se remonta a finais dos anos 80, cando plantaron as primeiras viñas nas ladeiras das montañas de Doade, na subzona de Amandi. Daquela, moitas desas parcelas que rematan a carón do río Sil, acusaban o minifundio característico de boa parte de Galicia. “Fomos mercando pequenas leiras nas que ir plantando as viñas. Moitos din que os nosos viñedos se atopan nas mellores terras de Amandi, nós así o creemos tamén”, recoñece Núñez. Son viñedos asentados en terras solleiras e ventiladas. “As viñas teñen sol todo o día”, comenta.
Este ano plantarán outras 5 hectáreas de viñedo, de xeito que a adega contará cunhas 15 hectáreas dedicadas ó Mencía
Hoxe os seus viñedos abranguen unhas 10 hectáreas, logo do esforzo por ir concentrando a terra, o que lles permitiu en gran medida reducir o número de parcelas iniciais. Este ano teñen previsto plantar ademais outras 5 hectáreas de viñedo, desta vez nunha mesma parcela. Ultiman os detalles para no tempo realizar a plantación de novas cepas de Mencía. “Aquí estamos centrados no Mencía e imos continuar nesta liña”, detalla o xerente. Porén, tamén teñen unha mínima parte doutras variedades coma Garnacha ou Sousón, entre outras. Máis como indica Núñez, “é unha cantidade tan mínima o que temos doutras variedades que resulta insignificante na colleita”. Tanto a orientación das parcelas como contar con cepas vellas son fundamentais para obter os viños de calidade que elaboran na adega. “Ter cepas con máis de 30 anos permítenos ter uvas de moita calidade, como coas que elaboramos o Prómine Singular. Son vides que teñen unha baixa produción, con poucos acios, pero excelentes”, valora. Así é que nestes viñedos máis especiais a produción por hectárea estará nos 1.000 quilos, fronte ós preto de 9.000 quilos que estimarían dende o Consello Regulador.
Cos novos viñedos agardan ter unha produción de preto de 100.000 quilos
Coa entrada en produción da nova parcela, na adega agardan acadar preto dos 100.000 quilos. Este ano, debido ás inclemencias meteorolóxicas e á incidencia do mildio tiveron unha produción de pouco máis de 40.000 botellas. “Afectounos moito os ataques de mildio e tamén sufrimos unha xeada que reduciu moito a colleita”, explican dende a adega. Nas parcelas máis especiais, a produción sitúase arredor dos 1.000 quilos por hectárea.

Cando a tradición marca o compás

Outra das claves para lograr a excelencia nos seus viños é o coidado que fan tanto do viñedo como das elaboracións na adega. Gustan de conservar ó máximo as prácticas tradicionais e as antigas ensinanzas e criterios para a elaboración do viño aínda marcan os pasos a seguir en moitas cuestións. “Somos moi tradicionais e gústanos seguir a facer moitos procesos dun xeito case artesanal, como o facían antigamente. Nós seguimos mirando as lúas á hora de facer moitos traballos tanto no viñedo como na adega”, apunta Núñez. Así, teñen en conta a fase lunar para as trasfegas, evitando que coincidan coa lúa chea e tampouco podan as cepas nesta fase.
Teñen en conta a fase lunar á hora de afrontar traballos tanto nos viñedos, como a poda, ou na adega, á hora de realizar a trasfega do viño
“Nos nosos viñedos aínda continuamos limpándolle o pescozo ás cepas”, detalla Núñez. Con este proceso de limpeza manual, un traballo realizado coa legoña, eliminan as malas herbas situadas arredor da cepa, trazando un perímetro a modo de pescozo. O coidado das cepas ou a vendima nestas parcelas, cun gran desnivel, supón un importante esforzo. A propia situación dos viñedos, moitos deles en parcelas en pendente, situadas en socalcos na ladeira da montaña, obríganos a incorporar sistemas como as tirolesas ou os raís para o traslado das uvas durante a vendima. Son todo un exemplo da viticultura heroica da Ribeira Sacra, onde nalgunhas parcelas o mero feito de salvar a pendente que teñen xa supón un gran esforzo.
"Non se valora  economicamente como debera o esforzo que supón producir viño na Ribeira Sacra e a calidade do viño que se logra"
“Aínda non se valora economicamente como debera a calidade dos viños da Denominación de Orixe Ribeira Sacra e o esforzo que supón lograr viños nestas condicións, en comparación coa viticultura en parcelas nas que se poden mecanizar a maior parte dos procesos”, reflexiona o xerente da adega Petrón.  No día a día na adega traballan unhas 5 persoas e en época de vendima ou para traballos puntuais, como a poda, o cadro de persoal increméntase sobre 20 traballadores. Gama de viños elaborada pola adega Petrón.

Traballar pola excelencia

O Prómine Singular é o viño máis especial da adega. Xunto con el elaboran tamén un Prómine Xove, Prómine Barrica e o Prómine Rosado. “Comezamos a elaborar o viño rosado logo de que nolo pediran os nosos distribuidores. Vimos que había demanda e está a ter unha boa saída”, comenta.
Dende que decidiron dar o paso para comercializar os seus viños contan co asesoramento de Pablo Estévez, considerado como un dos mellores enólogos en España
Na adega, parte do éxito dos viños débese ó traballo e ás indicacións do enólogo Pablo Estévez, considerado por segundo ano consecutivo como o mellor enólogo de viños novos en España. “Comezamos a traballar con el dende o inicio da adega, cando decidimos comercializar os nosos viños e non podemos estar máis satisfeitos co seu traballo e resultados”, valora Núñez. A maior parte da produción de viño que se elabora na adega Petrón, propiedade do Grupo Campo, distribúese no mercado galego. “Temos tamén algunhas vendas en cidades como Madrid, pero a maior parte do viño comercialízase con distribuidores galegos. A restauración é un dos principais destinos destes viños, polo que coas restricións sanitarias polo Covid-19 tamén se viu condicionada esta campaña. “Polo momento, pese ós paróns e á baixada da demanda seguimos apostando por comercializar os nosos viños de xeito directo á hostalaría e restauración, no canto doutras canles de distribución como as grandes superficies comerciais”, concreta. A adega conta tamén cun destacado restaurante.

Involucrados no enoturismo

Dende a apertura da adega, tiñan claro que querían apostar tamén polo potencial turístico da zona de Doade. Así, na adega tamén contan cun restaurante, que se converte ó mesmo tempo nunha canle para a comercialización dos seus viños. Ademais, habitualmente organizan visitas guiadas á adega nunha aposta clara polo enoturismo. “A Ribeira Sacra ten o potencial para ser considerada Patrimonio da Humanidade, nós agardamos que o logre e somos optimistas sobre o que iso pode supoñer para estas terras”, valora. Así, pese á situación de crise, na adega miran con optimismo ó futuro, proba dilo é que estiveron a facer inversións como a compra de maquinaria e apeiros ademais de melloras nas instalacións.

“Os aromas máis valorados nun viño son as notas asociadas á variedade de uva”

Vicente Ferreira González é un dos investigadores máis destacados no estudo dos aromas do viño, uns trazos craves para a súa percepción e valoración polo consumidor. Catedrático de Química Analítica na Universidade de Zaragoza dirixe desde hai anos o Laboratorio de Análise do Aroma e Enoloxía, un centro de referencia internacional. Que te levou a centrar a túa investigación profesional no sector da química enolóxica? Unha suma de convencementos ou crenzas persoais. Primeiro que a ciencia ten que servir para que a xente próxima viva mellor, e en particular para crear formas de vida e de negocio máis sustentables, rendibles e dignas. Segundo, que España en xeral, e a miña desértica terra aragonesa en particular, se teñen unha vantaxe competitiva sobre os veciños do norte é o aroma e o sabor, que inevitablemente están ligados a climas tépedos e a zonas “duras”. Terceiro, que a viña, a viticultura e a enoloxía constitúen, polo menos de maneira potencial, unha das formas máis dignas de gañarse a vida no mundo rural. Dirixes o Laboratorio de Análise do Aroma e Enoloxía da Universidade de Zaragoza. Que destacarías deste referente mundial en química do aroma? A maneira na que combinamos os coñecementos científicos de química e sobre todo de análise química con coñecementos de análise sensorial e psicoloxía da percepción para chegar a comprender a base química da percepción sensorial dos alimentos, do viño en particular. O xeito en que tentamos explotar este coñecemento para mellorar produtos e procesos e innovar. Como se comportan os sentidos do ser humano na percepción dos aromas, do viño en concreto, e que destacarías de cada un deles? O máis destacable é que funcionan todos en equipo, dunha maneira tan integrada que ás veces escapa á nosa comprensión. Vou pór un exemplo moi claro; se te tapas os oídos e non podes oir triscar as patacas fritidas (chips), non percibes o seu sabor. O mesmo ocorre no viño. A visualización da cor dun viño tinto impídenos recoñecer notas de viño branco (aínda que estean presentes); no momento en que vexamos notas oxidativas (cores tella), teremos dificultade para percibir o viño como “fresco”.
“Na percepción dos aromas dun viño todos os sentidos funcionan en equipo”
Non hai que pensar que é unha fraude, é que os sentidos e como os procesamos funcionan así. Por iso é tan importante, que todo o que rodea a degustación sexa armónico e conduza a unha experiencia pracenteira. Cales son os principais procesos químicos que determinan a percepción dos aromas dun viño? O viño é, desde o punto de vista aromático, unha matriz endiañada, xa que emite moitísimos volátiles que alcanzan os nosos receptores olfativos. Entre eles o alcol, en cantidades moi altas, xunto con moitos outros compoñentes de fermentación. Estes compoñentes maioritarios son os responsables do aroma que coloquialmente denominamos “vinoso”, e están en concentracións tan altas que dificultan que os nosos receptores poidan proporcionar sinal para as outras moléculas aromáticas que están tamén presentes. Para que iso suceda, deben concorrer dúas cousas. Unha, que non haxa moléculas que denominamos “depreciadoras” da calidade, que son capaces de reforzar aínda máis ese carácter dominante e supresor aromático do “vinoso”. Temos visto que pequenas cantidades de ácido acético, ou dunha molécula cuxo cheiro lembra ao coiro (4-etilfenol), xogan este papel. A segunda, que haxa algunhas moléculas chave ou agrupacións de moléculas chave, capaces de transmitir nesa xungla aromática un sinal olfativo recoñecible. Moléculas de notas frescas son esenciais por exemplo.
“Os aromas máis valorados nun viño son as notas asociadas á variedade de uva”
Cales son os aromas e sabores máis valorados nun viño tinto novo? e nun de crianza? Ben, aquí non me podo permitir falar por todo o mundo. Eu teño as miñas preferencias, que non necesariamente coinciden coas preferencias de toda a poboación. Na miña opinión, os aromas máis valorados en ambos os casos, son a expresión das notas asociadas á variedade de uva en toda a súa intensidade e enxebreza. A diferenza é que nos viños de crianza ditas notas fanse máis sutís, en parte porque se atenúan algúns aromas típicos da mocidade, en parte porque se combinan cos aromas da madeira e en parte tamén, porque a uva tamén ten uns aromas varietais que só aparecen tras un longo envellecemento. Estes recendos lembran máis á vainilla, madeiras, especias, té, que a froitas. Se falamos dos brancos cal obtería a maior puntuación en aromas? A mesma idea vale aquí. O que ofreza unha expresión varietal máis intensa, pura e á vez complexa. O mesmo sexa un Albariño que un Verdejo. O importante é conseguir esa máxima limpeza e expresión aromática do que se foi construíndo na viña. Que propiedades da uva determinan os aromas e sabores do viño? A uva ten moi poucos aromas propios de inicio, pero ten un abano incrible de “precursores aromáticos”, que son moléculas que ao longo do envellecemento van liberando ou formando moléculas aromáticas. Ademais diso, a uva ten un perfil de composición específico que “obriga” aos lévedos a traballar dunha maneira definida, de maneira que mesmo o perfil de aroma fermentativo vén modulado pola variedade e calidade da uva. E en adega e en crianza, cales son as fases que condicionan máis os aromas dos viños? Pois primeiro o tipo de madeira e a intensidade do seu tostado, claro. A madeira de carballo é a achega externa máis forte de aromas dun viño tinto. E en realidade para de contar, porque practicamente todo o demais vén definido desde a propia uva. Se a uva non ten precursores aromáticos, non te esforces en envellecer ese viño porque non vai mellorar.
“Se a uva non ten precursores aromáticos, non te esforces en envellecer ese viño porque non vai mellorar”
Que hai de certo na frase de que o viño faise na viña? Non resulta máis determinante a fase en adega? Vén moi acaído ao que dicía antes. O que ocorra na adega, felizmente, debería ser tan só o necesario para que todo o esplendor aromático desa uva chegue a brillar co seu máximo esplendor. Sería máis correcto pensar que na adega e durante o envellecemento non se fai o viño, senón que se se fai ben, se “revela” e se se fai mal, bótase a perder. Non é posible por tanto modificar en adega os aromas, cores e sabores dun viño para adaptalo aos gustos do consumidor, independentemente do terroir ou lugar de produción da uva? Hai unha certa marxe, claro. Cada vez temos máis ferramentas tecnolóxicas e biotecnolóxicas que nos permiten máis flexibilidade, pero ao final, o gran viño, non é outro que aquel que é capaz de expresar o carácter oculto dunha gran uva. Como inflúe o embotellado e o tipo de botellas nos aromas e sabores do viño? O viño non deixa de cambiar nunca, e un dos cambios máis misteriosos ocorren no momento en que deixa de ter contacto co osíxeno do aire. Isto ocorre ou pode ocorrer na botella tapada cun moi bo tapón de cortiza ou cun tapón tecnolóxico de mínima permeabilidade ao aire. Nese momento, o viño pode comezar a acumular pequenas cantidades de sulfuro de hidróxeno (H2S) que pode producir aromas desagradables. O tapón ou rolla é esencial para que penetren cantidades moi pequenas de O2 que impidan a súa acumulación, sen chegar a producir a súa oxidación. O ser humano ten a mesma capacidade de percepción da química enolóxica ou varía segundo os países ou culturas? A cultura é un elemento esencial. Pódese distinguir un viño galego nunha cata a cegas? Pódese distinguir un viño de Albariño ou un viño de Godello, ou un viño de Ribeiro. Probablemente non seriamos capaces de saber se é de Galicia ou do Norte de Portugal. Estou seguro de que os catadores locais si que son capaces de facelo.
“O principal erro é non saber separar de maneira adecuada en calidades as uvas que entran na adega”
Cales consideras que son os erros máis comúns que se adoitan cometener tanto en viña como en adega que prexudican a química enolóxica dun viño? O uso excesivo do sulfito -que afortunadamente cada vez se dá menos-, o uso do cobre para paliar problemas de “redución” aromática, e desde logo e primordial, o non saber separar de maneira adecuada en calidades as uvas que entran na adega. Está a notarse xa o cambio climático nos aromas e sabores dos viños? Claro. Estamos a ver moitos problemas de maduración e de descompensación aromática. Estamos a ver problemas de verdor, de oxidación prematura, de falta de expresión aromática.... Na túa ampla experiencia profesional, cal é o viño ou os viños que máis ten sorprenderon en canto aos seus aromas e sabores? Pois un dos que máis me sorprendeu é unha cata vertical que fixemos hai moitos anos con viños de Albariño. É unha das variedades máis nobres, complicadas e plásticas que vin nunca. Algunhas anadas parecían viños Riesling alsacianos, e outras eran completamente diferentes.
“O Albariño é unha das variedades máis nobres, complicadas e plásticas que vin nunca”
En que proxectos de investigación estás a traballar nestes momentos? Pode dicirse que nosa “life motiv” de investigación no momento actual é comprender as claves da lonxevidade do aroma do viño. Para iso estamos a traballar na caracterización e remediación dos aromas de redución, na comprensión das causas dos aromas de oxidación, e na medición e desenvolvemento do aroma varietal.

“Galicia ten un gran patrimonio vitícola, comparable ao de moi poucas rexións no mundo”

O enólogo galego Pablo Estévez é un dos expertos máis destacados no mundo do viño cunha traxectoria recoñecida e premiada. Algúns dos seus viños foron distinguidos con prestixiosos premios ou incluídos nas guías máis importantes. Falamos con el sobre as claves á hora de elaborar viños ou sobre os puntos fortes e debilidades dos viños galegos. -Procede dunha familia moi vinculada ao mundo do viño, cando e como descubriu a súa vocación para converterse en enólogo? -Foi xa cando comecei a estudar enxeñaría agrícola, na especialidade de industrias alimentarias. Coas materias relacionadas con viticultura comecei a interesarme de verdade por este tema. Aproveitaba no verán para facer cursos relacionados co mundo da enoloxía e a cata. Tamén é certo que as catas é algo que engancha moito, ao comezar a ser capaz de diferenciar distintos tipos de viño. Ademais, desde pequeno sempre estiven no medio de viñas, de cubas de madeira de viño e participando en tódolos traballos do viño, dende vendimiar, pisar uvas... logo ao estudar e coñecer o fundamento e os porqués dalgúns procedementos foi cando máis me apaixonou a enoloxía. -Ao longo destes anos conseguiu o recoñecemento mundial e logrou, mesmo en 2 ocasións, o premio ao Mellor Enólogo de Viños Novos de España, que se necesita para ser un bo enólogo? Que calidades considera imprescindibles? -Ser enólogo require unha serie de calidades, desde contar cuns coñecementos e formación adecuada até a propia cata na que vas collendo experiencia. Tamén resultan fundamentais as adegas coas que traballas, xa que moitas veces conséguense éxitos debido a que estás a traballar con adegas con grandes profesionais e que dispoñen de medios e ganas de facer ben as cousas e teñen aceso a uvas de gran calidade. Requírese de todo iso. -Os seus viños alzáronse con diferentes premios ou incluíronse nalgunhas das mellores guías, ten algún segredo para que os seus viños gusten desa maneira? -Cando se comeza a falar da elaboración do viño, antes da vendima, non pensas en que ese viño que vas elaborar se  mande logo a un concurso e que poida ter bos resultados, como algúns deles tiveron. Tódolos viños teñen un motivo, un porqué, un destino e cando planificas as elaboracións moitas veces faise en función do mercado, do destino dese viño buscando entregar o mellor viño posible. O obxectivo sempre é darlle a maior satisfacción ao cliente e que repita, despois paralelamente ás veces, algúns destes viños conseguen algúns recoñecementos, que tamén é importante.
"Se nos viños brancos é necesario contar cunha boa uva para elaborar bos viños, nos tintos é imprescindible"
-Cales son os principios que considera fundamentais para lograr elaborar un bo viño? -O imprescindible é contar cunha boa uva, xa que sen ela é realmente difícil conseguir un gran viño. Se nos brancos é necesario contar con boa uva, nos tintos é totalmente imprescindible. Con esa uva é necesario ser moi meticuloso e tratar de atopar a elaboración adecuada, adaptada ás calidades desa uva xa que cada variedade, cada anada ou cada parcela pode permitirche unha elaboración específica. Ás veces tamén inflúe a sorte para atopar esa elaboración adecuada. Tamén é fundamental que os profesionais dos que che rodeas sexan meticulosos e teñan interese por facer o traballo da mellor maneira posible. -Hai adegas galegas que apostaron por recuperar as elaboracións máis fieis á tradición, combinadas cos avances actuais, por iso é polo que opten, por exemplo por volver empregar tinajas de barro ou que conten con cubas de formigón, que opinión ten sobre estes métodos? -Todo o que sexa diversificar e levar ao mercado produtos diferentes e persoais paréceme algo positivo. Creo que cantas máis opcións diferenciadas ofreza ao consumidor unha adega máis opcións de éxito ten. Moitas veces pasoume que aquel produto que criamos que só ía consumir un determinado público específico logo acaba gustando e logras un gran éxito, moito máis do esperado. Sobre todo nestes momentos, creo que canto máis podamos diversificar e ofrecer produtos diferentes mellor vai resultar. -Ten algunha variedade de uva coa que lle guste máis traballar? Por que? -Teño a sorte de traballar case sempre en Galicia e aquí a diversidade de variedades é impresionante, temos un gran patrimonio varietal que poucos lugares do mundo teñen. Cada variedade, no seu sitio adecuado, permítenos elaborar grandes viños. Sobre todo gústanme as variedades brancas, pero non podo elixir unha. Si é certo que cada vez fago máis elaboracións monovarietales dalgunhas destas variedades minoritarias, como poden ser Loureira, Caíño, Branco Lexítimo e, a verdade, é que sempre me sorprenden gratamente.
"Dar a coñecer estas variedades minoritarias que temos en Galicia é un dos traballos pendentes para os próximos anos"
Á hora de comercializar o viño, sobre todo na exportación, hai variedades como o Albariño, que xa se coñece bastante, o Godello empeza a escoitarse, pero todas as demais son aínda moi descoñecidas para os comercializadores, aínda que cando as proban quedan moi satisfeitos. Dar a coñecer estas variedades minoritarias que temos en Galicia é un dos traballos pendentes para afrontar nos próximos anos, porque se chegan a coñecelos facilitaríanos moito a venda en moitos mercados. -Traballa con adegas de toda Galicia, centrouse nalgunha denominación en especial? Por que? -Actualmente estou a traballar en adegas das 5 Denominacións de Orixe e de 2 Indicacións Xeográficas Protexidas. Tamén teño algunha colaboración en Castela e León e cun grupo internacional, que elabora viños en toda España, e co que eu me estou encargando da parte de Galicia e Castela. Nas DO Rías Baixas e Ribeiro son nas que máis tempo levo traballando, foi nas que me iniciei. -Traballando en distintas adegas, resulta difícil realizar viños tan diferentes entre si? -Non moito, xa que cada unha ten os seus viñedos, as súas variedades, as súas combinacións e os seus obxectivos e mercados aos que quere dirixirse, polo que mesmo adegas que se atopan unha á beira doutra teñen viños totalmente diferentes. Sempre se parte de materias primas diferentes, de maneira que o resultado final tamén vai selo. -Que destacaría dos viños galegos? -Dos viños galegos eu quedaríame coa súa calidade e o expresivos que son das nosas variedades e terras. Temos a sorte de ter unhas variedades únicas e que están moi ben adaptadas á nosa climatoloxía, o que nos permite ter uns viños tan persoais. -En que aspectos cre que deben seguir mellorando as adegas galegas? -Moitas veces os viños galegos non son recoñecidos como debesen e os prezos non son xusto, senón que se sitúan por baixo do que merecen e que non recoñecen todo o traballo e esforzo que hai detrás. Creo que é un aspecto no que se debería de seguir traballando para conseguir prezos máis acordes á calidade dos viños, o que non sería só positivo para as adegas, senón que tamén se trasladaría a unha parte fundamental da cadea que son os viticultores. Isto sería unha maneira de conseguir loitar contra o abandono do rural, xa que é lóxico que se economicamente non se recompensa o esforzo se acabe por abandonar estas actividades.
"O enólogo actual está máis tempo nos viñedos que no laboratorio"
-Un dos retos que o sector vitivinícola encara nos últimos anos son os efectos do cambio climático nos viñedos. Como enólogo, notou xa transformacións nos viños galegos por este motivo? -Si se notou xa, sobre todo nos adiantos da vendima que vimos en varios anos. Como enólogos temos que estar moi pendentes a estes cambios e estar máis no campo. Hoxe en día, o enólogo está máis tempo nos viñedos que no laboratorio. -Tamén colaborou con adegas moi destacadas en distintos lugares do mundo, como en Sudáfrica, como lembra esta experiencia e que lle achegou traballar nesta adega? - Ao longo da miña experiencia profesional tiven a sorte de traballar e colaborar sempre á beira de grandes enólogos, cun gran recoñecemento, e destacadas adegas o que che permite ver o mundo desde puntos de vista moi distintos, ábreste moito máis e axúdache a perder o medo, o que é moi importante cando queres facer algunha elaboración un pouco máis especial ou arriscada. De feito, xa nos meus comezos a finais dos 90, tiven a sorte de poder traballar con 3 dos enólogos máis destacados en Galicia e cun gran prestixio como son Tomás Santacruz, Federico Ponce e Emilio Vidal. Estar con estes profesionais axudoume moito a formarme, do mesmo xeito que as experiencias internacionais. Ademais, a miña irmá, tamén é enóloga e o seu traballo centrouse máis en adegas internacionais e, en ocasións, colaborei con ela, o que me permitiu estar en contacto coñecer puntos de vista sobre enoloxía moi diversos. -Que perspectivas de futuro ve para os viños galegos? - Desde o punto de vista dos destinos de comercialización, hai un ano parecía que cada adega, cada marca, tiña uns destinos e obxectivos claros. Tiñamos xente que estaba moi centrada na comercialización en grandes superficies, outros orientados á restauración a canle Horeca, outros focalizábanse na exportación. Tamén había adegas cuxo mercado eran as vendas directas e online. Nos últimos meses, coa crise sanitaria, todo deu un envorco. A venda en grandes superficies chegou a aumentar incluso un 40%, polo que é necesario ver que tipo de viños se venderon alí, que normalmente están máis asociados a viños cun prezo medio-baixo, mentres que en Galicia o obxectivo está máis ben nos viños de prezo medio-alto. Neste contexto, vimos como adegas se tiveron que reinventar e orientar moito cara á venda online. Estamos nun momento de moita incerteza. -Afectou a crise ás elaboracións en adega? Houbo reaxustes neste sentido? -Houbo varias adegas que se tiveron que reinventar e reorientar determinadas marcas cara á comercialización en grandes superficies, eran adegas que tampouco necesitaban estas marcas para sobrevivir, xa que comercializaban a maior parte dos seus viños noutras canles. Esperemos que esta situación se normalice e se volva á normalidade, xa que o comezo do 2020 fora moi bo.