Os nosos produtos son de menos valor engadido e non nos permiten pagar por riba do mercado pero queremos estar o máis parecido posible ao Observatorio lácteo, que é a media do que se paga en Galicia“Conseguiuse unha pequena suba nalgunhas cadeas de distribución para o prezo do cartón de Feiraco a partir de novembro e queremos adiantarnos repercutíndolle ao socio ese incremento xa no leite do mes de outubro”, detallan fontes da cooperativa. O incremento é “pequeno”, recoñecen, e non será liñal, xa que beneficiará só aos produtores de Feiraco, dado que os gandeiros de Unicla xa disfrutan dun prezo diferenciado máis alto. Seguir negociando coas cadeas de distribución
A suba dos iogures nos supermercados está a ser máis lenta, produciuse tan só nalgunha cadea e está a ser menor“O reto para CLUN é seguir incrementando o prezo do leite en orixe en datas próximas, a medida que as empresas distribuidoras se vaian sumando á estratexia de apoio ao sector”, avanza Juan Gallástegui, secretario xeral de CLUN, porque, engade,“o noso obxectivo é dar a maior estabilidade posible ao sector".
O reto para CLUN é seguir incrementando o prezo do leite en orixe en datas próximas. Queremos repercutir o máximo posible a suba que se logre no supermercado aos socios gandeiros“Con estas subidas o que tratamos de comunicar aos socios é que a medida que poidamos, na medida que nolo permitan as cadeas de distribución e a conta de resultados da cooperativa, imos repercutir aos socios a mellora de prezos que logremos”, aseguran. Prezo base de 29 céntimos máis primas Os prezos que Clun paga aos seus gandeiros provedores de leite móvense na media do indicado polo Observatorio Lácteo de Galicia. “O que nós facemos principalmente é envasar leite líquido; son produtos de menos valor engadido que non nos permiten pagar por enriba do mercado”, recoñecen na cooperativa.
CLUN trata de incentivar cunha serie de primas no prezo do leite que os gandeiros estean certificados e merquen o penso á cooperativaAo prezo base actual, establecido en 29 céntimos, engádense unha serie de primas (por estar no Rexistro de Explotacións Leiteiras de Calidade Diferenciada, por contar con certificado de boas prácticas e benestar animal ou por participar noutros servizos da cooperativa) que poden incrementar o prezo final a cobrar polo gandeiro socio até os 34 céntimos. 500 ganderías nas comarcas de Santiago, Ordes e Arzúa
O volume total de recollida móvese nuns 400.000 litros diarios, dos que a metade son envasados como marca propiaO volume total de recollida móvese nuns 400.000 litros diarios, dos que a metade son envasados como marca propia (Feiraco e Unicla) e o resto como marca branca ou a través da segunda marca Xoia. CLUN conta ademais cunha fábrica de queixos (Arquega) en Montesalgueiro e participa xunto a outras cooperativas galegas en Clesa, con fábrica en Caldas de Reis, onde fai postres, sobremesas lácteas e batidos, absorbendo na actualidade unha produción duns 40 millóns de litros ao ano.
Nós somos industria, pero tamén somos gandeiros“Este ano, vendo como se poñían as cousas, no mes de maio tomamos a decisión de baixar as marxes no penso. Nós non somos unha industria ao uso. Temos que lograr un equilibrio entre as contas da cooperativa e as contas dos socios”, recoñece José Ángel Blanco, gandeiro de Xermade e presidente de CLUN, que se mostra preocupado de cara aos vindeiros meses. “O ano que vén preséntase fatal. Sabemos que as materias primas van subir moito e mesmo hai voces que falan dun posible desabastecemento. Preséntannolo moi feo”, recoñece.
Asentada en terras de Camba e fundada nos anos oitenta, O Rodo Sociedade Cooperativa Galega é unha das cooperativas líder na produción de leite no Deza. Acaban de pechar un ano no que deron forma a algúns dos proxectos máis ambiciosos ós que se enfrontou a sociedade nos últimos tempos: a construción dunhas novas instalacións que inclúen unha gasolineira, a piques xa de ser inauguradas. O seu presidente, José Luis Camiñas, aposta por traballar nun proxecto comarcal que reúna ás cooperativas do Deza.
“Para ser unha cooperativa pequena en Galicia tivemos un balance considerable en investimentos nestes últimos tres anos con preto de 2,2 millóns de euros destinados, en parte, ás novas instalacións”, explica José Luis Camiñas, quen acaba de ser reelixido presidente xunto ó resto da directiva, e que afronta outros tres anos liderando o colectivo. A metade destes fondos proceden de axudas oficiais. Boa parte deles foron investidos nestas novas instalacións situadas na entrada da vila de Rodeiro. Nunha parcela duns 10.000 metros cadrados érguese a gasolineira e unha nave destinada ó servizo de maquinaria, que ata o do momento permanecía noutra finca en pleno casco urbano, a carón da tenda e oficinas do colectivo.
O Rodo leva máis de nove anos perseguindo este proxecto que agora ve a luz, coa nave case rematada e a gasolineira pendente só da autorización por parte da Consellería de Industria. “A semana pasada tramitamos no Concello o fin de obra”, concreta o presidente, que agarda tela 100% operativa en breve, aínda que non se atreve a concretar prazos ó estaren suxeitos a tramitacións de permisos. Precisamente, foron as autorizacións para os acceso á gasolineira as que máis demoraron este proxecto e tamén as que o foron, en moitos casos, encarecendo.
Xunto con estas instalacións, os investimentos destes últimos tres anos estiveron destinados, en boa medida, á reparación e renovación de maquinaria. “No Rodo somos unha cooperativa que apostamos por ofrecer servizos ós socios; entón hai que investir constantemente en maquinaria. Do contrario, en pouco tempo acabas tendo só chatarra e sen poder prestar servizos”, recalca Camiñas. De feito no 2015, dedicaron a este fin uns 650.000 euros. E é que nestes últimos anos apreciaron tamén un incremento do 10% dos servizos que prestan.
O Rodo pecha estes tres anos cun saldo positivo, que quedou evidenciado cun superávit de 170.000 euros no 2017, logo dunha facturación de 3,5 millóns. “Nós centrámonos nos servizos, tanto de maquinaria, veterinario, tenda agraria, calidade do leite, substitucións… Ofrecémoslle cubrir o ciclo completo, dende sementeira, recollida, o ensilado, o abonado… ata a comida na explotación”.
O Rodo conta con 360 socios, non todos eles activos. Case o 90% destes gandeiros son de terras de Rodeiro e o resto están repartidos entre concellos limítrofes: Dozón, Piñor, Chantada, Taboada, Antas de Ulla e Agolada. Na actualidade, integra 185 explotacións de leite, boa parte delas en produción en extensivo. Porén, o volume de litros de leite producidos xa está case igualado por parte das explotacións en intensivo. O ano pasado alcanzaron unha produción de 45 millóns de litros de leite. O 70% véndenllo a CapsaFood (Larsa), o 25% a Leche Celta e o 5% repártese entre Leche Río e Hermanos López. Nos últimos anos experimentaron un incremento nesta produción arredor do 4%. A cooperativa O Rodo intégrana outras 43 ganderías centradas na produción de carne e o restante son socios non activos.
Nunha comarca gandeira coma o Deza, os pasos de Clun ou Aira, que permitiron a agrupación de cooperativas, están a abrir camiño. “Eu penso nun proxecto comarcal”, anuncia Camiñas. Unha proposta que, polo momento, só abordou coa súa xunta directiva e non trasladou ós socios. Analiza que o volume de explotacións e produción de leite da zona non se afasta moito do de Aira. Ademais, recorda que a cooperativa o Rodo xa se enfrontou ó reto da fusión, logo de que no 2005 absorbera a Carboar. “Todos gañaron con aquela fusión”, lembra.
“Pasar de sete ou oito cooperativas no Deza a unha soa é imposible, o camiño é ir pasando por integracións previas”
Para Camiñas as dificultades veñen, en gran medida, da cantidade de cooperativas que persisten en Lalín, que reúne a seis organizacións primarias: “non lle vexo o sentido a que nalgunha parroquia haxa dúas cooperativas”, puntualiza o presidente de O Rodo.
“Pasar de sete ou oito cooperativas no Deza a unha soa é imposible, o camiño é ir pasando por integracións previas. Nós aquí temos a Gandeiros do Deza, que é de Lalín, moi próxima, e esa fusión é de estudiar xa. Temos moitos servizos compartidos e sería un proceso de aforro, onde gañaría o socio. Agora mesmo ós meus socios se lles propoño unha fusión con Clun ou Aira igual me pasa como a Xallas, un rotundo non. Incluso non lle podo propoñer nin unha comarcal directamente”, sentencia Camiñas.
No Rodo notan a falta de relevo xeracional que afecta a boa parte de Galicia. “O sector leiteiro galego aguanta o que lle boten antes de botarlle o pasador á explotación, porque unha vez que pechas, nunca máis volves, non é como noutras empresas”, recoñece Camiñas.
O presidente de O Rodo detecta que outro dos problemas ós que se enfrontan os gandeiros é que logo de grandes investimentos, estas ganderías rara vez son alugadas, a diferenza do que acontece con naves nos polígonos. Ademais, os propietarios teñen que seguir pagando o IBI por elas, e sen bonificacións.
“Nesta cooperativa aínda tivemos unha reconversión considerable de xente moza que se incorporou ás explotacións, tanto en intensivo como en extensivo”. Porén, xa calcula que nos próximos 10 anos poidan botalo peche outras 40 ou 50 granderías por falta de relevo xeracional.
Camiñas é directo á hora de valorar a Xuncoga, a única cooperativa de segundo grao do Deza e na que conta con máis do 26% de participación dende o ano 2000 . “A Xuncoga fáltalle o compromiso do socio de crer nela, de querela como queren ó Rodo, de sentila coma súa. Ademais, a Xuncoga fáltalle medrar en fabricación de penso, porque están producindo un penso de gran calidade a prezos moi competitivos”, defende Camiñas.
Outro dos atrancos para que esta cooperativa non acabe de afianzarse é a presión que fan as integradoras. “Rodeiro non está centrado só en vacún de leite ou carne e sei que moitos socios do Rodo non compran o penso en Xuncoga porque o que lles integra xa quere venderlle o penso. Exercen esa presión.”, recalca Camiñas. “As explotacións que non teñen presións mercan o penso en Xuncoga. Hai que pensar que Xuncoga é un fillo do Rodo”, subliña.
O Rodo participa, precisamente a través da compra de accións a Xuncoga no 2014 (70.000 euros en 700 accións), no proxecto de Clesa, impulsado por outras nove cooperativas baixo o nome de Agrupación de Cooperativas Lácteas (Acolat) e que busca a venta de produtos máis aló do leite fresco. “Nós temos unha participación moi pequena, pero hai que recoñecerlle o compromiso e a capacidade financeira que tiveron nun principio Os Irmandiños, Melisanto e Feiraco. Clesa é un xermolo en Galicia, que xa terminou xuntando a tres cooperativas considerables. Clun vai ser un referente. Clesa está a cumplir compromisos e a situación dela é boa”, conclúe.
Clun pon as súas expectativas en China e en produtos lácteos diferenciadosClun espera introducir este ano no mercado chino as súas marcas Clesa e Únicla, e que as exportacións representen ata o 10% das vendas. A cooperativa prevé facturar preto de 200 millóns de euros, e agrupa actualmente a uns 3.500 socios que producen arredor do 20% do leite de Galicia. A división de lácteos representa a metade da facturación, correspondendo 70 millóns a produtos de longa vida (leite UHT fundamentalmente) e 30 millóns a iogures e produtos refrixerados. A exportación, clave para o futuro de Clun Neste sentido, a estratexia de Clun para a súa división de lácteos é seguir incrementando nos próximos anos as exportacións fóra da Unión Europea. Actualmente Clun conta con tres marcas de referencia: Feiraco, a marca de leite líder en Galicia; Únicla, o seu leite premium, e Clesa, coa súa ampla gama de iogures e postres lácteos. As vendas destas dúas marcas Únicla e Clesa, veñen medrando dous díxitos nos últimos anos, repartíndose a partes iguais entre Galicia e o resto do mercado español. Sen embargo, as principais expectativas de crecemento de Clun están fóra de España. “O consumo de leite en Europa decrece e os datos indican que seguirá baixando, pero se vemos a nivel internacional, a perspectiva é que o consumo medrará entre o 1 e o 2% anual”, explica Pablo Gómez. “Queremos apostar por ese mercado internacional con produtos lácteos diferenciados, chegar a ese mercado crecente é clave para o noso desenvolvemento”, recoñece o responsable da división de lácteos de Clun. Dentro da aposta de Clun polos mercados internacionais, China é un dos países onde concentra maiores esforzos. O salto ao mercado chinés comezou a traballarse no ano 2015 coa apertura dunha oficina en Shanghái a través do Clúster Alimentario de Galicia, logrando hai un ano que as negociacións frutificaran cun importador de Pekín.
Pablo Gómez: "Temos grandes expectativas no mercado chinés"“China é un país deficitario de leite e que valora moito o produto de orixe europea polas súas garantías de calidade, e por iso temos grandes expectativas nese mercado”, explica Pablo Gómez. De feito, Clun prevé ampliar este ano a gama de produtos que envía a China incorporando a marca Únicla. Para iso están a traballar en envases innovadores que lles permitan alongar a vida dos produtos e poder salvar as distancias entre Galicia e China. “No caso de Únicla trátase dun leite UHT premium, con galardóns polo seu sabor e a súa calidade, así como polo alto nivel de benestar animal das granxas que o producen, sendo as únicas certificadas coa ISO 22000; e todo iso require un esforzo para explicarllo ao consumidor doutros países, que estou seguro que valorará esta calidade diferenciada e nos permitirá seguir incrementando as vendas a un ritmo anual de dous díxitos”, explica Pablo Gómez. Produtos diferenciados e benestar animal Outra liña estratéxica na que está a traballar Clun é na sustentabilidade, no benestar das súas vacas e na redución da súa pegada de carbono, para ser líderes no sector en canto a respecto e coidado do medioambiente e do benestar animal. A innovación permanente fan da calidade a pedra angular das súas marcas comerciais. Por todo isto, os seus produtos están avalados polos máximos recoñecementos de estándares de calidade: Galicia Calidade, Galega 100%, as certificacións ISO 9001, ISO 22.000 para as súas granxas, e a máis recente, o certificado AENOR en Benestar Animal, que deixa patente a súa aposta polo coidado dos animais como parte fundamental da estratexia para mellorar a calidade dos seus lácteos. “Somos a única empresa que ten granxas certificadas con selo de benestar animal e ademais levamos anos investigando no desenvolvemento de envases máis ergonómicos e que reduzan a súa pegada de carbono”, afirma. O valor engadido de ser unha cooperativa Estas dúas liñas estratéxicas -aposta pola exportación e por produtos diferenciados- compleméntase coa posta en valor do carácter cooperativo de Clun. “Para nós é unha fortaleza que sexamos unha cooperativa e que os gandeiros socios podan recoller os froitos e teñan un retorno a esta aposta por darlle maior valor engadido ao leite”, destaca. Pero tamén subliña que dende o punto de vista técnico é unha fortaleza o carácter cooperativo de Clun. Pon como exemplo o leite Únicla, onde “grazas a traballar cos gandeiros podemos dirixir directamente a innovación e a través dunha alimentación diferenciada lograr un produto de alto valor engadido, recoñecido a nivel internacional”. “Unha alimentación -salienta- que simula o leite dos pastos verdes de Galicia, pero para todo o ano”.
Clesa lanza os seus novos iogures Crecemento co sabor Guau! da Patrulla Canina, unha das series favoritas dos cativos. Os novos iogures de crecemento son ideais para nenos a partir de 3 anos, grazas a que son fonte de calcio e vitamina D, e presentan ademais un contido reducido de azucres engadidos.
Os cachorros máis famosos da tele e o seu amigo Ryder son a imaxe destes novos produtos, de sabores natural, amorodo, galleta e plátano no pack de 4, e a variedade de amorodo e plátano en formato familiar de 8 iogures.
Os novos iogures Crecemento de Clesa, chegan acompañados de divertidas promocións, así como xogos e actividades no pack familiar.
Elaborados con leite galego 100%
Os novos iogures, do mesmo xeito que todos os produtos que elabora Clesa na súa fábrica de Caldas de Reis, en Pontevedra, utilizan leite galego 100% e incorporan o selo de orixe e calidade diferenciada.
A planta de Caldas de Reis foi adquirida no ano 2012 por un grupo de dez cooperativas galegas, a Agrupación de Cooperativas Lácteas, lideradas por Feiraco, Agris, Melisanto e Os Irmandiños, co obxectivo de avanzar na transformación e xeración de valor engadido do leite polos propios gandeiros.